Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - H. St. Holbeck: Moderne Molièrekultus - I. Molièrestudiets Fornyelse
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
MODERNE MOL1ÉREKULTUS I FRANKRIG
I. MOLIÉRESTUDIETS FORNYELSE
edens de fleste Nationer ejer en aandelig
Midtpunktskikkelse, om hvilken de kan samles i én fælles,
af alle Rystelser og Bevægelser uafhængig
Beundring og Pietet, har Frankrig indtil den nyeste Tid
ikke kunnet udpege en saadan. Men i Løbet af de
sidste tredive-fyrretyve Aar har man — som for at
raade Bod herpaa — som bekendt søgt at instifie en
Moliérekul-tus. Det vil paa det nærværende Tidspunkt være meget
vanskeligt at afgøre, om en saadan Kultus vil blive af Varighed eller om
det blot drejer sig om en „Bevægelse", over hvilken en kommende
Slægt uden Skaansel vil bryde Staven. Paa den ene Side er det
umiskendeligt, at Bevægelsen har kulmineret; men paa den anden
Side er Moliéres centrale Stilling i det franske Aandslivs Historie
i den Grad bleven banket ind i Nationens Bevidsthed, at han
muligvis vil vedblive ogsaa for de kommende Slægter at være for
Frankrig, hvad Dante er for Italien, Gervantes for Spanien,
Shakespeare for England og Goethe for Tyskland.
Den hele Bevægelse — „Molierismen" — frembyder
Interesse som et ved sit Forløb særdeles lærerigt Eksempel paa den
Genidyrkelse, den Overmennesketilbedelse, som er et af de mest
karakteristiske Fænomener i moderne europæisk Aandsliv.
Fornyelsen af Moliéreinteressen begynder kort efter Midten af
det nittende Aarhundrede og er til Dels et Udslag af Reaktionen
mod Romantismen, idet Positivismen, den empiriske Iagttagelse og
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>