- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 22 (1905) /
645

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - H. St. Holbeck: Moderne Molièrekultus - II. Molière-biografien

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

645 Moderne Moliérekultus i Frankrig



Det følger af sig selv, at Historien ikke har meget at berette
om Moliéres Barndom og første Ungdom. Ikke desto mindre har
man villet rekonstruere hans Barndomshjem og Skolegang i
Cler-montkollegiet indtil de mindste Enkeltheder. Der er udfoldet en
imponerende Flid, Skarpsindighed og Lærdom for at afgøre, om
hans Vugge har staaet i Huset Nr. 36 i Rue St. Honoré eller om
det ikke snarere var i Nr. 96. Og med samme Ihærdighed har
man forfulgt alle de Personer, med hvem han i sin Barndom kom
i Berøring. Fra hans Bedstemoder til hans Lakaj — alle har de
fundet deres interesserede Biograf. Men oftest er det i Fantasien,
man har søgt det Stof, som Arkiverne ikke kunde yde. Saaledes
har Baluffe set sig i Stand til at give meget indgaaende
Karakteristikker af Moliéres Moder, Marie Cressé, og af hans Stifmoder,
Catherine Fieurette. Han forsikrer os om, at den første var en i
alle Henseender ypperlig Kvinde, medens Catherine var Typen paa
en ond Stifmoder. Da Marie Cressé ved sin Død (1632) efterlod
sine Skabe og Skuffer i den skønneste Orden, maa hun have været
en dygtig Husmoder, en trofast Ægtefælle, en opofrende Moder;
da der blandt hendes Ejendele ogsaa fandtes nogle Bøger, har hun
haft udpræget litterær Interesse, følgelig været uhyre begavet o. s. v.
Og hvad Stifmoderen angaar, er Ræsonnementet endnu simplere.
I „Le malade imaginaire" optræder Béline over for Argans Børn
som en rigtig raffineret ond Stifmoder. Hvem har her staaet
Model? Naturligvis Moliéres egen Stifmoder. Men Baluffe glemmer
ganske, at Elmire — i „Tartuffe" — er saa elskværdig en
Stifmoder, som tænkes kan. Hun staar stadig paa Børnenes Side
imod deres Fader og støtter dem paa alle Maader. Hvem er da
Moliéres Forbillede for denne Skikkelses Vedkommende? Men rent
komisk er det, naar Baluffe ser et Bevis paa Moliéres Kærlighed
til Farmoderen, Agnes Mazuel, deri, at han har valgt hendes Navn
til Hovedpersonen i „École des femines". Unægtelig en
ejendommelig Tanke, at Moliére ved Udarbejdelsen af Ingenuernes Ingenu
skulde have været særlig opfyldt af Tanken om sin Bedstemoder!
Saa meget mindre Grund er der til en saa søgt Forklaring, som
det ligger snublende nær at sætte Navnet paa den naive Agnés
i Forbindelse med Ordet agneau, der som bekendt betyder et Lam.

Et paa Lakuner og dunkle Punkter rigt Afsnit af Digterens
Liv er hans tolvaarige Omflakken med det af ham og Madeleine
Béjard stiftede „Illustre Théåtre". For denne Periodes Vedkommende
var det, at Soulié’s Arkiv undersøgelser indirekte flk saa stor Be-

Tilskueren 1906 43

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:46:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1905/0649.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free