- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 22 (1905) /
914

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Vilhelm Wanscher: Kunstens Stilling i Kulturhistorien

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

914 Brugen af ældre Kunstværker til Illustration af Kulturhistorien

især til den sidste, med sine virkelighedstro .Interiører*. Det er
jo netop „Interiørerne", der er saa udmærkede i det nye
Raadhus! Og man gaar videre endnu og siger, at det er saa »dansk*,
at det nye Raadhus’ Façade .vender indad", thi ,det danske
Folk har netop ogsaa som Nation sin Svaghed i „Façaden* og
sin Styrke i det, der ligger bagved, og som ikke den første den
bedste Tysker straks kan faa Øje paa". Ja, Huset er .dansk i sin
Udsmykning: da man forleden Aften sang .Kong Kristian" i den
store Hal, mærkede man, at nu passede det; det vilde blot have
passet endnu bedre, om man havde sunget Dannevirkevisen med,
der er jo baade .Vang og Vænge* og .Bølgen blaa", baade Chr.
Winther og Holger Drachmann, i Raadhusets Dekoration. Dette
Hus er dansk i sin Kraft og sin Svaghed, rankt og firskaarent,
jævnt og lunefuldt; man synes, at den gyldne Borgerkrone, der
svæver over det, er i Slægt med Kristian IV’s borgerlige Krone."

— Men ogsaa denne Forklaring er mere sværmerisk, end historisk.

Den .nationale" Retning i Arkitekturen gaar tilbage til det
18 Aarhundrede, og er en Reaktion mod det monumentale til
Fordel for det dekorative. Og de Forbilleder, man valgte, var
oprindelig alt andet end nationale. De var f. Eks. kinesiske, som i
det lille, dejlige Hus i Fredriksberg Have. Senere kom den
engelske Gotik (der havde holdt sig i de engelske .Gastles") og
den engelske romanske Arkitektur paa Moden (Jfr. Universitetet,
bygget af Malling, der med sin store Portal minder om de
romanske Domkirker i Lincoln og Tewkesbury, og ubestemt minder om
Gotikken med sin faginddelte Façade med de spidse Gavle).
Atter senere var det den italienske middelalderlige og tidlige
Renæssance-Arkitektur, og efterhaanden ogsaa den nordiske Kunst
fra den tilsvarende Tid, der blev studeret og efterlignet; og
Forbillederne for det nye Raadhus maa saaledes søges i Italien,
særlig i Siena, og herhjemme i den tidlige Renæssancearkitektur.

Man var træt af de store, monumentale Masser, de brede,
monumentale Anlæg og den store landskabelige Stil; og trængte
til mindre Forhold, mere sammenknebne og opadstræbende
Kompositioner, og mere afvekslende, pittoreske eller haandværksmæssige
Detailler. Det var en æstetisk Reaktion. Det .nationale" var kun
et Paaskud til at fjerne sig fra de monumentale Traditioner og
kaste sig i Armene paa det dekorative (og museumsagtige). — Og
dog er der store monumentale Værdier ogsaa i den moderne
Arkitektur, f. Eks. netop i det nye Raadhus’ Façade (!) og i den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:46:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1905/0918.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free