- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 23 (1906) /
202

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Carl Nielsen: Mozart og vor Tid

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

202

Mozart og vor Tid

kan studere Musikkens, jeg mener Værkernes Historie, vil give mig
Ret, og saa lader vi Historikerne beholde Fraserne.

Vi har set, hvor vanskeligt det var at bestemme, om Mozart
kunde betegnes som subjektiv eller objektiv Kunstner. Det er,
som om der er dobbelt Bund i ham. Hans Stemninger veksler
hurtigt, krydses og brydes som Farverne fra Prismer, snart
belysende, snart formørkende hverandre. Naar han smiler, er det
ofte med Taarer i Øjnene, og hans Glæde er af en ganske egen
Art. Han er egentlig aldrig helt lystig, skønt han har skrevet de
ypperligste komiske Operaer, der eksisterer. Sagen er, at
Skønheden var for ham det første. Hans Musik er altid skøn; men
Skønhed vækker Eftertanke, og saa hører Smil og Latter op. —
Dette vidunderlige Skønhedstrylleri, der hviler over f. Eks.
„Figaros Bryllup", er af en uendelig bedaarende Art, fordi man faar
Taarer i Øjnene, naar man har Lyst til at le, og maa smile,
naar Musikken er allermest rørende. Der er noget i hans Natur,
der minder om Leonardo; man ved hverken ud eller ind, men
giver sig ind under Trylleriet uden at begribe, hvad det er.

Det fremgaar af det foregaaende, at Mozarts Musik er
overordentlig vanskelig at forstaa fuldtud og derfor endnu
vanskeligere at udføre. Man maa ikke alene være i Besiddelse af en
dyb og inderlig Sympati for hans Kunst, men tillige være meget
udviklet rent menneskeligt for at kunne gengive hans Værker
nogenlunde godt. Det er derfor stor Synd baade imod Mozart
og imod den unge musikstuderende, naar Læreren sætter ham
til at spille Mozartske Sonater og Kvartetter, saa snart han blot
nogenlunde kan magte det tekniske. Det er egentlig ganske vildt
og skal nok ødelægge den unges Lyst til at beskæftige sig med
Mozart senere. Hvorledes kan man dog tro, at unge Mennesker
kan følge de fine og vekslende Stemninger i denne Musik eller
have nogen Sans for en Kunst, der udtaler sig saa forbeholdent
og ejendommelig sjæleligt? Ungdommen vil først og fremmest
have noget, den forstaar, og helst noget, man saa at sige kan
gribe med Hænderne. Men Indholdet i Mozarts Musik er mindst
af alt haandgribeligt, og derfor maa man hellere lade den unge
Musiker brække Fingrene i Liszt og Chopin end dræbe Aanden
i Mozart. Men paa et senere Stadium, naar en vis Grad af
aan-lig Modenhed er naaet, og den udøvende Musiker skal lære at
bevæge ikke blot Fingrene men sin Tanke og sin Sjæl, saa er

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:46:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1906/0206.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free