- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 23 (1906) /
509

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Vald. Vedel: Theodor Bierfreund

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Theodor Bierfreund

509

Stilens helt vulgære Allemandssprog gav ikke Indtryk af nogen
videre ægte Oprindelighed i Indholdet. Hvor hurtigt han ofte
saa’ paa Billederne og læste Bøgerne, røbede talrige Smaafejl i
hans Gengivelser af dem. Og Gang paa Gang maatte den sunde
Sans stejle overfor det løse Grundlag, han byggede sine
Tankebygninger op paa, eller de faldefærdige Korthuse, han opførte
paa en lille Strimmel Sandhed. Linien: „In fair Verona, where
we lay our scene" i „Romeo og Julie" hensætter Bierfreund i
Begejstring over den træffende Lokalfarve: den Rejsende, der
gaar rundt i Adigestaden, maa den Dag i Dag just faa dette Ord
stadig paa sine Læber. En elskværdig Rembrandtsk Radering af
Saskia giver Bierfreund et værdifuldt Bidrag til Kunstnerens
Biografi: „Mere Vidnesbyrd end denne Radering behøves der
ikke for, at hun har været en evig Solstraale i hans Hus". Paa
samme Manér lever han naturligvis højt paa „Venskabet"
mellem Giotto og Dante, belyser Filippo Lippis kunstneriske
Udvikling ud fra Nonnerovet, véd meget om, hvordan Savonarolas
Fald har virket paa Botticelli. Og i det store laver han Historipn
retorisk til ved under sin Fantasis Højtryk at drive en halv
Sandhed op i en hel Løgns Dimensioner. Man læse f. Eks. i
Florensbogen alt, hvad Modsætningen mellem Frants og
Dome-nikus, Franciskanismen og Dominikanismen er svulmet op til
under denne Behandling, — over Motivet „Frants vilde løse,
Domenikus binde," hvordan endvidere Cosimo af Medici stilles
op, vælgende mellem de to Ordner, „den, der var stiftet for at
grundfæste og opbygge Autoriteten, og den, der bar Spiren til
Autoritetens Nedbrydelse," og foretrækkende den første osv. osv.
Eller hvordan „Gotiken skyldtes ganske den samme Stræben
som den, der havde fyldt Frants af Assisi; det var det stærke
løftede Troesliv i Italien, der erobrede Norden og dér skabte
den himmelstræbende gotiske Kunst" . . . Kun mangler her
endog den Sandhedsfjer, hvoraf Hønsene er lavede.

Hvordan var det muligt — maa den hæderlige Sagkundskab
med Rette udbryde — at faa Tillid til en Forskning, som
uafbrudt tog egne løse Hjernespind for Kendsgerningernes faste Væv?
Til en aandelig Mekanisme, som snurrede afsted uden Tandhjul
eller Moderator og greb hver Fornemmelse og drev den ud i
Lidenskabens Yderlighed, hvert Indfald og hævede det op til
Videnskabens Love, og som Gang for Gang ligefrem slog Klik

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:46:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1906/0513.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free