- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 23 (1906) /
616

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - P. O. Ryberg Hansen: Den historiske Jesus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

616

Den historiske Jesus

været Markus’ Maal at anskueliggøre et historisk Individ for sine
Læsere. Han vil missionere, agitere, bevise Jesu
Guddommelighed. Han vælger da ud af Erindringernes brogede Masse, hvad
der passer med hans Formaal — naturligvis uden kritisk Sans
for, hvad der er oprindeligt, og hvad der er senere tildigtet. Med
andre Ord, hans Synspunkt er dogmatisk, han selv er kritikløs,
men Stoffet, hvormed han arbejder, er gennemgaaende historisk.
Hele denne Opfattelse er efter Wellhausen falsk. Havde Markus
gjort et Udvalg indenfor et vidtløftigere Erindringsstof, maatte vi
vente hos hans Efterfølgere at finde en Del af det, han havde levnet
Men hvad de fortæller ud over ham, bærer ikke Præg af at være
gammelt Stof, som han har ladet ligge. Det er enten senere
Omformninger af hans Motiver eller Stykker af en hel anden
Støbning, som ikke forliges med, hvad han fortæller. Nej, Markus
nedskriver hele den Overlevering, der var ham tilgængelig. Og
denne Overlevering har ikke Karakter af at være Jesu
Omgangs-fællers Erindringer. Var det saaledes, maatte Skildringen af Jesu
galilæiske Virksomhed indtage den bredeste Plads. Men det
gali-læiske Aar er tværtimod i Forhold langt knappere behandlet
end de jerusalemske Dage. Og de galilæiske Fortællinger bærer
for en stor Del ingenlunde Præg af at være Øjenvidneberetning
— man tænke paa Dæmonerne, der farer i Svinene’), Jesu
Vandring paa Søen o. lign.

Det er altsaa ikke nok at sige, at Markus med dogmatisk
Formaal bearbejder et historisk Stof. Selve Stoffet, som han har
under Hænder, er kun i ringe Grad historisk. Den
Overlevering, han bogfører, er en Menighedsoverlevering d. v. s. det
er ikke en Række Minder om en historisk Person, men
Summen af det, som den troende Menighed fortæller og ønsker at
høre om sin Messias. Mennesket er forsvundet,
Messiasskikkelsen er traadt i Stedet. Naturligvis er Erindringer om en historisk
Person indsmeltede i dette Messiasbillede. Men det er ikke
længere muligt med Sikkerhed at udskille den historiske Ædelmalm
af den kunstige Legering.

t Denne Fortælling indtager i (ivrigt en Særstilling derved, at nogle af dens Motiver synes
beregnede paa komisk Virkning. Oprindelig har man skullet le ved Beretningen om, at Dæmonerne,
just som de mener at have opnaaet en tryg Bolig i Svinene, atter bliver hjemløse ved Dyrenes
Nedstyrtning — et Ulykkestilfælde, der skal fylde os med Skadefryd over det Tab, der overgaar Ejerne
af de urene Dyr. Den folkelige Spøg, der er saa hyppig i Genesissagnene er ellers helt fremmed
for Evangelierne. Man undrer sig med Vellhausen over, at denne „Si-hwank* har kunnet komme ind
I Jesu Historie.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:46:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1906/0620.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free