- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 23 (1906) /
617

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - P. O. Ryberg Hansen: Den historiske Jesus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

617 Den historiske Jesus



Forholder det sig saaledes med Kilderne til vor Viden om
Jesus, følger det af sig selv, at vi kun tør stille beskedne
Forventninger til det historiske Udbytte. Her bliver ikke Tale om
at skrive et „Jesu Levnet", højst om at give en mer eller mindre
sandsynlig Besvarelse af visse Hovedspørgsmaal. Overleveringen
har indsmeltet de historiske Erindringer om Jesus i
Messiasbilledet. Hovedsagen bliver da Messiasproblemet, Spørgsmaalet om,
hvorvidt denne Sammenknytning mellem Jesusnavnet og
Messiastitlen (Kirkens Jesus Kristus") kan føres tilbage til Jesus selv.
Ogsaa overfor Forsøgene paa at anlægge patologiske Synspunkter
paa Jesus bliver dette af afgørende Betydning: har han selv
ønsket at gælde for Messias?

Til Besvarelse af dette Spørgsmaal maa man fæste sin
Opmærksomhed paa det Sted i Evangeliet, hvor det første Gang
gaar op for hans Disciple, at han er Messias (Markus VIII, 29—33).
Peters Ord „du er Kristus" fremkalder øjeblikkelig fra Jesu Side
en Henvisning til den forestaaende Lidelse og Død. At der
hermed skal fremhæves noget, der er i Strid med Peters Opfattelse,
er klart af Apostlens derpaa følgende energiske Protest („og Peter
tog ham til Side og begyndte at sætte ham i Rette"). Kærnen i
Stedet er da ret egentlig Brydningen mellem to vidt forskellige
Messiasbegreber.

Det ene — det for hvilket Peter staar som Repræsentant —
er det almindeligt jødiske: Messias er den sejrrige Helt,
Genopretteren af Israels Magt. Hans Død og Undergang er en Utanke,
Korset en Forargelse. Det andet — det, som Evangelierne lægger
Jesus i Munden — er et Messiasbegreb, hvori Lidelsen og Døden
er det afgørende Moment. Kun gennem Forkastelse og Nederlag
her paa Jorden ophøjes Messias til sin Herlighed i Himlen. Den
ældste kristelige Overlevering røber en levende Følelse af den
Modsætning, hvori dette kristelige Messiasbegreb staar til det
jødiske. Peter bliver som Talsmand for den jødiske Opfattelse
afvist med Ordene: „vig bag mig Satan!" Herfra er der kun ét
Skridt til ligefrem at gøre Satan til Repræsentant for den jødiske
Opfattelse. Dette er sket i Talesamlingens Fristelseshistorie (Matt.
IV. Luk. IV). Her er det Satan, der foregøgler Jesus det jødiske
Messiasideal — Mirakelmanden og Verdensbeherskeren. Unægtelig
har man senere slaaet ind paa en anden Vej: at paavise det
kristelige Messiasbegreb som det gamle Testamentes egentlige

Tilskueren 1906 38

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:46:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1906/0621.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free