- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 23 (1906) /
673

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Emil Hannover: David

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

David

673

ud paa at efterligne „Horatiernes" Maler, og han var ikke Elev
af ham, men af Regnault. Det var Guérin, men han efterlignede
ogsaa som Lærer David (der plejede at sige om ham, at han havde
„lyttet ved Dørene") ved at lade sine Elever udvikle sig i Frihed,
og bidrog — for saa vidt som Géricault og Delacroix udgik fra
hans Skole — derved mere end nogen anden til at nedbryde
Klassicismen i Frankrig og rejse Romantiken paa dens Ruiner.

Men med al deres indbyrdes Forskel: mere eller mindre var
dog alle Elever af David prægede af den Sandhedens Aand,
som skinnede i deres Mesters Skole. Hvor de spredtes, dér
spredtes ogsaa et nyt Sandhedslys i Kunsten. Enhver har følt
det i sine Øjne, at det var som at komme fra Skumring midt
ud i Dagen, naar man fra den gamle Afdeling i et Galleri traadte
ind i den moderne. Hist de gamle Billeder, hvori Livet var vist
i et Tusmørkes, et Clair-Obscur’s, et Gyldenskærs mildnende og
forskønnende Fortoning. Her de nye Billeder, i hvilke Livet,
skaanselsløst draget frem af det flatterende Tusmørke, afklædt
al gammeldags koloristisk Skønhed, afsløredes ved et nøgternt
Dagslys i hele sin nøgne Sandhed, uansét om den var skøn eller
ej. Man genkalde sig sine Indtryk! Aldrig traadte man over
Tærskelen til det nittende Aarhundreds Billeder uden at fornemme
det, som tabte man en Traad i den historiske Udvikling, og først
naar man havde vandret en Stund imellem dem, forvandt man
dette Indtryk under Følelsen af, at en ny Traad tog fat, hvor
den gamle slåp. Begge Indtryk skyldes David. Just paa
Tærskelen til det ny Aarhundred overskar han den aarhundredgamle
maleriske Tradition og skabte den ny Tradition om Livets egen
friske og lyse Farve, som Malerkunsten i det 19de Aarhundred
rent malerisk set skylder sit ny og selvstændige Fysiognomi.

Men ikke alene Farvens Sandhed, ogsaa Formens Fasthed,
Tegningens Sikkerhed, Udførelsens Soliditet, Ærligheden i alt til
Kunstens Haandværk henhørende, er i mere eller mindre Grad
Kendetegn paa de fleste af Davids Elever eller indirekte
Indflydelser fra hans Skole. Overalt hvor Aanden fra denne Skole
trængte hen, dér hørte det at male op at være ensbetydende
med det at spekulere og blev snarere ensbetydende med at
studere. Det sande Studium, Studiet af det Sande: dette Fundament
for al virkelig Malerkunst i det 19de Aarhundred, det er et
Værk af David. Emil Hannover.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:46:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1906/0677.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free