- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 23 (1906) /
857

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Francis Beckett: Den norske Kunstudstilling

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

857 Den norske Kunst-Udstilling



dom har svært ved at undertrykke en Gaben over dem som
Helhed. Kraftigst og dygtigst i enhver Henseende er det store
Portræt af Arne Garborg. Den henkastede Stilling med venstre
Arm slængt over den hvide Stoleryg, og den sammensunkne
Holdning, med højre Haand halvknyttet under Hagen, antyder
det opløste og midtpunktsavnende i den fremstillede
Personlighed, og dette Indtryk understøttes af det tungsindigt grublende
i Hovedet. Det er et ypperligt Karakterbillede, lige saa fast som
Skikkelsen er opløst, gennemført lige ud til de store, løse
Hænder, de bedste paa Udstillingen. Desværre ødelægges de kølige,
sanddru Farver, hvori Billedet ellers er holdt, af den varme,
rødbrune Ateliertone, hvormed hele højre Side af Baggrunden er
overlagt.

Med kvindelig Smag og Elegance bærer Harriet Backer de
forskellige maleriske Dragter, der er tilsyede i Udlandet, i
Firserne fine og kunstfærdige Atelierfarver, som i Billedet med
den røde Silkekjole, der løfter sig op fra den brune Baggrund,
eller de nydelig behandlede Kar i „Bondestuen fra Bretagne";
i Halvfemserne er det saa Dagslyset, der gør rent i Stuernes og
Kirkernes Kroge og fejer Ateliertonerne bort, og et og andet Forsøg
i Tonemaleri dukker op, som den fint i blaat og hvidt stemte
„Portrætskitse". Og baade i Gouache og i Olie har Gerhard
Munthe tilberedt delikate Retter, der smager mere af
Münchener-Køkken, end vi er vant til her hjemme, men som egenlig ikke
passer for vore Ganer.

Selv Werenskiold har endnu i 1895 et Tilbagefald til
Atelier-maleriet, nemlig i det brune Knæbillede af Henrik Ibsen. Men
iøvrig havde Kunstneren allerede da forlængst malet
Friluftsbil-leder, som Kristiania-Museets Bondebegravelse, og forsøgt sig som
Valørmaler. Det i malerisk Henseende fyldigste Arbejde, han
udstiller, et Barnekammer med en Vugge og et Par Smaadrenge
(1887), udmærker sig netop ved den Finhed, hvormed Børnenes
Lød er givet i Lyset. Men Werenskiold har ogsaa forsøgt sig
med den Formens og Farvens Simplificering, der benævnes
Syn-tetisme (f. Eks. Billedet: Vinternat, Maaneskin), og i de sidste
Aar har han stræbt at give enkelte Billeder malerisk Kraft ved
at stille Farverne ubrudte mod hinanden.

Det er indtagende at se en navnkundig Mand saaledes Gang
paa Gang kaste sig ud i nye maleriske Forsøg; men paa den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:46:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1906/0861.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free