- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 23 (1906) /
858

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Francis Beckett: Den norske Kunstudstilling

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

858

Den norske Kunst-Udstilling

anden Side røber disse Forsøg, at Farven egenlig ikke er det
rette Udtryk for Werenskiolds Kunst. Han udstiller ganske
dilettantiske Billeder — som det ovennævnte „Vinternat", der ejes
af Frithjof Nansen —, og intet af hans Malerier tilfredsstiller
malerisk helt ud. Et af de bedste, Billedet af Prof. Sars, hvor
det hvide Hoved er hensat fint og let som Sne, er ødelagt af
Baggrundens knaldblaa Væg, og Kunstneren har nænnet at
signere det med ildrødt. Men det er jo ogsaa med Sort paa Hvidt,
at Werenskiold har vundet Navnkundighed som Nordens
sjælfuldeste Illustrator. Udstillingen burde have stræbt at understrege
dette.

Skønt Maleriet saaledes ikke er Werenskiolds egentlige Felt,
er han dog sikkert for Tiden Norges sjælfuldeste
Portrætmaler. Han indlader sig ikke — som Eilif ’Peterssen i Portrætet
af Garborg — paa en Karakteristik, der naar lige ud til
Fingerspidserne. Han griber Personligheden i raske Træk, navnlig
igennem Aasynet, og mest gennem Blikket, der jo er Sjælens Spejl.
Hvor er i Billedet af den gamle Professor Sars Blikket ikke
skarpt, vaagent, klart og ungt bag Guldbrillerne; mysende og
lyssky i Billedet af den hvidblonde Professor Schønberg med det
store, kantede Hoved; fast og maalbevidst i de to Portræter af
Statsminister Michelsen. I saadanne Billeder støder det ikke, at
Hovederne aabenbart er for store, thi de paagældende Mænd
beherskes fra Hovedet af. Mest indtagende er dog Brystbilledet af
en virkelig levende gammel Generalkrigskommissær, med St.
Olafsordenens røde Baand under den sorte Kjole, og det
glatragede Ansigt knejsende over det hvide Slips. Ved ganske lette
Midler — Holdningen, Minen, Haarsætningen — har Kunstneren
løftet denne gamle fine Herre med den eventyrlige Titel op over
Dagen og Virkeligheden og lige lukt ind i et H. C. Andersen’sk
Eventyr.

Alle disse Malere har hvert Tiaar ladet sig nye Klæder sy i
Udlandet. Men een, Fredrik Collett, virker mellem dem som en
Klassiker, fordi han har arbejdet med de samme maleriske
Midler, som han har tilegnet sig for en Menneskealder siden. Det
er en varm, brunviolet Tone, der danner Grundfarven i hans
Billeder; ud fra den løser sig Snemassernes Hvide — thi det
er lutter Vinterbilleder han maler —, Himlens Graa og nu og.
da røde Striber i Luften. Men hans Billeder er ikke blot male-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:46:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1906/0862.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free