- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 23 (1906) /
866

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Francis Beckett: Den norske Kunstudstilling

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

866

Den norske Kunst-Udstilling

Modetenorens Toner, der kildrer sig ind i det store, det grove
Publikums Ører. Med mindre Bevidsthed, men ogsaa med mindre
Talent, stemmer Lars Jorde gærne Enkelthederne et Par Toner
i Vejret, saa de klinger falsk mod hinanden, og Nicolai Astrup
har i sine Landskaber hensat højstemte Farver, der skurrer mod
Billedernes brune Totalholdning. Hans „Model" er derimod et
forbløffende virkningsfuldt Arbejde.

Der er naturligvis Billeder paa Udstillingen, hvis
Farveholdning er fornemt behersket, først og fremmest Colletts Arbejder,
og Munthes Olie- og Gouachebilleder, og et enkelt af Kitty
Kiellands Arbejder, Tørvemosen fra 1882. Men saa er der
rigtignok ogsaa et stort Billede, der har en Æresplads i Kristianias
Nationalgalleri, Werenskiolds Portræt af Erika Nissen. Rent bortset
fra hvad Billedet betyder som Portræt virker det flaaede hvide
i Ansigtet og Kjolens flaaede Røde øjensønderrivende til
Baggrundens nedstemte Tapet. Og en paa sin Vis talentfuld Maler,
Harald Sohlberg, har opdyrket den falske Farvevirkning som
Specialitet. Hans Billeder er virkningsfuldt komponerede, han er
en Virtuos med sine Tubefarver, som han snart anvender fortyndede,
klare og gennemsigtige, snart matte, tykke og uigennemsigtige,
snart til at modellere op fra Billedfladen. Men Virkningen af
hans Billeder beherskes af de falsk opstemte gule, røde og
grønne Farver.

Trods alt hvad der kan indvendes mod den norske
Udstilling, er den alligevel tiltrækkende, netop paa Grund af de skarpe
Modsætninger; naar godt og ondt, fast og flydende, det sikre og
det famlende er saaledes forenet, betyder det vel, at den norske
Malerkunst staar under den kraftige Gærings Tegn.

Francis Beckett.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:46:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1906/0870.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free