- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 23 (1906) /
923

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - M. Kirkegaard: Moderne Teologi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Moderne Teologi

923

have en relativ Gyldighed. Dertil kommer saa desuden, at
Videnskaben hviler paa bestemte Forudsætninger, som slet ikke selv
kan bevises, men hvis Sandhed vi af praktiske Grunde er nødt
til at indrømme. Vi forudsætter saaledes i al Videnskab, at der
findes en virkelig objektiv Verden rundt omkring os, skønt der
for en saadan Yderverdens Eksistens ikke kan gives noget som
helst tvingende Bevis. En anden Forudsætning for Videnskaben
er vor egen Bevidsthed, thi kun gennem den er det muligt
overhovedet at danne Videnskab, og dog kan denne Bevidsthed jo
netop slet ikke forklares af Videnskaben. Ligeledes hviler al
Videnskab paa Forudsætningen om Aarsagssætningens Gyldighed,
men heller ikke for denne kan der opstilles noget som helst
Bevis. Vi ser saaledes, at selv hvor der er Tale om det
nøjagtigste og evidenteste af alt, Videnskaben, maa vi gaa ud fra visse
praktiske Forudsætninger. Spørgsmaalet bliver nu, om der ikke
findes andre praktiske Forudsætninger og Forhold, som er af
ligesaa almengyldig Art, og paa hvilke vi derfor kan bygge
ligesaa sikre Resultater som de videnskabelige. Forfatteren finder,
at et saadant Forhold har vi i det moralske, idet Samvittigheden
henvender sig til ethvert Menneske med et Krav, der fordrer
absolut Lydighed. Naar vi opfylder vor Pligt, saa er det nemlig
ikke af Hensyn til en ydre, tvingende Magt, heller ikke til den
Nytte, vi eventuelt kan have deraf; men det er af Hensyn til
os selv, fordi vi ikke paa anden Maade vilde kunne bevare
Agtelsen for os selv. Og i denne Agtelse, som vi skylder os selv,
ligger da igen den Tanke, at det moralske Subjekt er i
Besiddelse af et absolut Værd: en Sætning, som ikke kan bevises ad
videnskabelig Vej, men som følger af den praktiske, etiske
Forudsætning med samme Nødvendighed, som de videnskabelige
Domme følger af Videnskabens praktiske Forudsætninger. — Nu
mener Forfatteren imidlertid, at det praktiske Synspunkt ikke
kan gennemføres uden at føre over til det religiøse. Vi kan
nemlig ikke have Ærbødighed for os selv uden ogsaa at have
Ærbødighed for de Livsbetingelser, hvorunder vi lever; thi af disse
Livsbetingelser er vor Personlighed afhængig. Men denne
Ærbødighed for Livet, der bærer os, og for Livsbetingelserne, der har
dannet os, er netop det væsentlige i Religionen. Gaar vi dernæst
over fra Religionen i Almindelighed til den kristne Religion, saa
vil det ejendommelige for den være, at vi ser paa Livsbetingel-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:46:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1906/0927.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free