- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 23 (1906) /
952

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Georg Saxild: J. Skovgaard og Viborg Domkirkes Dekoration - III. Arbejdsvilkaar

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

952

Viborg Domkirkes Dekoration

denne Henseende. Der er derfor Spænding forbundet med
Arbejdet hele Tiden.

Freskoteknikken laa godt for Joakim Skovgaard. Den tvang
ham til at arbejde hurtigt, hvad han følte som en Vinding for
sin Kunst; og han havde Lethed ved at overvinde de praktiske
Vanskeligheder, som Teknikken fører med sig. Da der skal males
paa Pudsen, mens den er ganske frisk, maa der daglig pudses
netop paa saa stor en Vægflade, som det er muligt at bemale.
Mureren, som besørger Pudsningen, skal derfor i Tide have sine
Instruktioner om, hvor og hvor meget han skal pudse. Arbejdes
der paa flere Steder i Kirken paa een Gang, hører der for
Arbejdets Hovedleder stor Omtanke og megen praktisk Sans til for
til enhver Tid at holde alle Hænder beskæftigede. Der skal
tænkes paa Stilladsets Anbringelse, Kartoner, Studier og alt det øvrige
Tilbehør. Intet maa mangle; ellers standser Arbejdet ufejlbarligt.

Et saa vældigt Arbejde som Dekorationen af Viborg
Domkirke kan selvfølgelig ikke gøres af een Mand alene. De Flader,
der skulde bemales, var tilsammen over 4,000 □ Alen (en Tønde
Land er 14,000 □ Alen); rent korporligt vilde Enkeltmand ikke
strække til til Arbejdet. Skovgaard har derfor i stort Omfang
maattet bruge andre Kunstnere til sin Hjælp. Selv har han
naturligvis udarbejdet alle Kompositionerne. Først i Niendedels
Størrelse. Naar han saa havde sine Draperi- og Figurstudier i Orden,
tegnede han Billederne op i Trediedels Størrelse. Til
Udarbejdelsen af Kartoner i naturlig Størrelse kunde han saa benytte
sine Hjælpere. Disse havde ogsaa i høj Grad frie Hænder ved
Billedernes Overføring paa Muren og ved Detailudarbejdelsen.
Det eneste, som bandt dem, var Stiltvangen. Havde de vænnet
sig til den, saa de ikke følte den mere, var de saa uafhængige,
som om de arbejdede paa deres eget.

Det har næppe været svært for de Kunstnere, der arbejdede
sammen med Joakim Skovgaard, at indordne sig under hans
Ledelse. Den store Ærbødighed, de følte for Kunstneren og hans
Værk, den varme Kærlighed, de nærede for hans Person, fik
dem til at føie og handle i Takt med ham; og den
kammeratlige Jævnhed, de mødte hos Skovgaard — der fik sit Udtryk i
det fortrolige „Du", hvormed alle Hjælperne, selv den grønneste
lille Malerspire, tiltalte Mesteren —, gjorde, at de aldrig følte sig
trykkede af hans overlegne Ledelse.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:46:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1906/0956.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free