- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 24 (1907) /
66

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Januar 1907 - Karl Madsen: Galleriets nye Billeder af Dou

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

66

Galleriets ny Billeder af Do’u

retning véd, — i Kappestrid med sin Kammerat Jan Lievens, af
hvem Galleriet ejer et Studiehoved fra samme Tid. (Det har
været anset for et Selvportræt af Lievens, Bierfreund mente —
sikkert med Urette, — at Rembrandt havde siddet Model for
det; maaske kunde det være rimeligere at tro det malt efter den
unge Dou.) Ved en senere Oprømning af det samme Magasin
har Galleriet nu indvundet et — fuldt og ægte betegnet —
Studiehoved af Gerrit Dou fra den
Tid, da han endnu var
Rembrandts Lærling.

Det er et i en sortmalt oval
Indramning indfattet
Brystbillede af en Neger, som ved en
stærk Drejning af Halsen
vender Hovedet i Profil mod
venstre. Denne Drejning har givet
det et Udtryk af pludselig vakt
Energi, som aabenbart har sat
vore Forfædres Fantasi i
Bevægelse, thi i
Kunstkammer-inverariet 1737 opføres Billedet
som „Ein klein Gemählde, so
grosz wie ein qvart Bogen
Pa-pier, worauf das Portrait
Ma-homets in klein Leben." Det er et dygtigt malt Studie, maaske
endog friskere og lettere i Behandlingen end noget andet af
Dous samtidige eller senere Billeder. Selv i de Studier, hvor
han mest har anstrengt sig for at følge Lærerens Studier, har
han haft vanskeligt ved at frigøre sin Behandling for
Ængstelighed og Tørhed. Rembrandt kunde lige saa lidt lære sin Elev
sin fyrige Kraft i selve Foredraget som sin sjælfulde Opfattelse
af Emnerne, af Modellerne, af Lysets Pragt og Skyggernes
Stemning.

Da deres Veje skiltes, gik Rembrandt og Dou videre i stik
modsatte Retninger. Den første mod det stedse større, den anden
mod det stedse mindre. „Det blev en Blomst af en ganske anden
Art, end Gartneren havde ventet sig," siger i denne Anledning
den tyske Maler og Kunstnerbiograf Sandrart. Medens Rembrandts
stedse dristigere Egensind foruroligede og forargede, arbejdede

G. Dou: Negerhoved.
Kunstmuseet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Mar 9 19:23:39 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1907/0068.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free