- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 24 (1907) /
69

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Januar 1907 - Karl Madsen: Galleriets nye Billeder af Dou

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

69 Galleriets ny Billeder af Do’u



forene Leidener-Skolens Pyntesyge med det akademiske
Pedanteri opnaaede Ridder Adriaen van der Werff at blive den typiske
Repræsentant for det uhjælpelige Forfald i Hollands Malerkunst.

Rembrandt havde altsaa ringe Grund til at signe den Dag,
da Dou blev hans Elev. Han havde selv næret Spiren til en
fjendtlig Magt, der modvirkede, bekæmpede og i det almindelige
Omdømme besejrede ham. Nuomstunder kan vi med Rette
harmes over det Vrangsyn, der ikke opfattede den uendelige Afstand
mellem den store Rembrandt og den lille Dou. Men man bør
heller ikke være uretfærdig mod de smaa. Var Dou end
visselig ikke en stor Kunstner, saa var han dog — indenfor sin
snævre Begrænsning — ikke nogen daarlig Kunstner. Rembrandt
havde egentlig mere Ære af denne kætterske EJev end af de
mange Elever, der uden mindste Selvstændighed i Tanke eller
Opfattelse blot snyltede sig frem ved slavisk Efteraben af hans Stil.

Dou malte ikke som Rembrandt, men de gamle
Nederlændere malte jo heller ikke som Rembrandt. Dous pertentlige
Gennemførelse er paa sin Vis Beundring værd. Selv naar han —
som paa Galleriets Billede af Konsultationen — maler hver enkelt
Traad i et Tæppe, forstaar han dog at give dette Tæppe den
rette Tone og Stof karakter. Hans Tegning er særdeles solid;
Farven i Billederne fra hans bedste Tid ofte blød og harmonisk;
Kompositionerne oftest upaaklagelige. Efter at have opfundet at
lade Figurerne agere bag et højt, rundbuet Vindu, viser han en
glimrende Opfindsomhed i at lade denne meget kunstige
Anordning, som optages af hans Elever og Efterfølgere, synes
ganske naturlig. Som f. Eks. i Galleriets Billede af Lægen. Og naar
han, meget ofte, forsøger at forøge Billedernes Virkning ved
Anvendelsen af kunstigt Lys, sker ogsaa dette med snild Omtanke
baade for Motiveringen og for Effekten. Som f. Eks. i Galleriets
Billede af Pigen med Lyset. Ved veludtænkte Smaafif forstod
han ofte at faa Baggrundene til at virke med stor perspektivisk
Dybde, og han har i Dagbillederne ufravigeligt anvendt en højt
fra venstre indfaldende Belysning uden at denne nogensinde
føles tvungen eller urimelig. Han var en meget klog Mand, og
han forstod til Bunds sin Metier.

Han malte alle sine Billeder lige omhyggeligt, men han malte
ikke alle Emner lige godt. Fantasiens Rige var ikke hans. I et
— nu kun fra et samtidigt Kobberstik kendt — Ungdomsværk

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Mar 9 19:23:39 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1907/0071.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free