- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 24 (1907) /
70

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Januar 1907 - Karl Madsen: Galleriets nye Billeder af Dou

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

70

Galleriets ny Billeder af Do’u

lod Rembrandt et blændende Lys straale ned i den hellige
Jeronimus mørke Grotte paa Krusifikset og den opslagne Bibel;
som det lysner for hans Øjne, synes det at lysne for hans Sjæl,
saa de dybeste Mysterier oplades for hans søgende Aand. Det
er Forbilledet for Dous berømte Eremit i Dresden med de
udmærkede Skræppeblade og den allerkæreste Snegl paa et af dem,
Stamfaderen til den lange Række af triste og kedsommelige
Eneboere i Dous og Leidener-Skolens Malerier. Langt værre end
alle disse gamle Aalehoveder er dog Dous bodfærdige
Magdalene; det er en Adriaen van der WerfF før Adriaen van der Werff.
Rent mislykkede er Dous faa landskabelige Fremstillinger; da
Naturen ikke var nogen tilstrækkelig rolig Model, anvendte han
absurd konventionelle Træformer. Fremstillingen af dramatisk
bevægede Optrin laa heller ikke for Dou. Han er afgjort uheldig,
naar han stiler mod det tragiske, som i Louvre-Billedets
Skildring af Bekymringen over den vattersotige Kones betænkelige
Tilstand; — tilmed er de kolde Farver i dette berømte og yderst
omhyggeligt behandlede Billede af en ubehagelig Virkning. —
Han er ligesaa’ uheldig, naar han stiler mod det komiske, som
f. Eks. i Dresdner-Galleriets Billede af Tandtrækkeren og hans
Offer. Dous Talent var, som Sandrart rigtigt har bemærket,
begrænset til „stillstehenden Sachen".

Mellem hans mange Doktor-Billeder er vort Galleris ubetinget
et af de allerbedste. Denne unge Doktor, der med sin højre
Haand løfter Uringlasset mod Lyset og lader venstre Haands
Bevægelse ledsage sin mistrøstende Forklaring til den stakkels
Kone, er velsignet fri for Skaberi. Der er i Hovedets Udtryk
en Friskhed og et Liv, som godtgør, at ikke alle Dous Modeller
fik gnavne Miner ved at staa længe Model. Men Billedets Emne
er rigtignok en ganske konventionel Komediescene, Fremstillingen
har hverken rigtig Alvor eller rigtig Humør. Dous Talent egnede
sig utvivlsomt bedst for Skildringen af fordringsløse og
stilfærdige Hverdagsscener, Fremstillingen af Livet i den allerjævneste
Almindelighed, Pigen i Køkkenet eller Husmoderen i Stuen, en
Aftenskole eller en Grønthandlerbod, en ung Mand, der spiller
Violin, eller en ung Pige, der ser ud ad Vinduet. Sligt malte han
oftest og sligt malte han bedst. Hans allerbedste Billede er
Haager-Samlingens nydelige og elskværdige Maleri, der viser en

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Mar 9 19:23:39 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1907/0072.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free