- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 24 (1907) /
135

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Februar 1907 - Karl Madsen: En ny Skulptursamling i Kunstmuseet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

135 En ny Skulptursamling i Kunstmuseet



graven betaltes med omtrent 43000 Francs, medens de smukke
Marmordekorationer af Antonio Lombardi fra Ferrara tilsammen
næppe gik i højere Pris. I Vente Selliére blev endog en noget
større Gruppe af en saa sen Kunstner som A. de Vries betalt
med 65000; Priser fra 20000 til 40000 Francs er ogsaa i
Kunsthandelen gentagne Gange i de senere Aar betalt for smaa
Bronzefigurer og Broncegrupper, og nu synes Markedet næsten helt
tømt for fremragende Stykker."

Den med 66000 Francs paa Selliéres Auktion 1890 betalte
Bronzegruppe, „La gloire terrassant la vice", var paa Størrelse
med Museets af Kain, der dræber Abel. Men Prisen er
vanvittig; Modebevægelsen har i det hele taget i høj Grad overvurderet
disse Ting. Det er særdeles godt for vort Museum, at det — ganske
gratis — har faaet en Samling af meget store Kostbarheder, men
det vilde alligevel have været lykkeligere for det, hvis Samlingen
betød mere som Kunst, selv om Pengeværdien havde været
ringere.

III

I kunstnerisk Værd overtræffer Smaabronzerne dog i hvert
Fald de forholdsvis faa Marmorskulpturer, Museet samtidig
modtog fra Akademiet. Den bedste er vel en livfuld og munter Buste
i blegrødligt Marmor af et skraalende Barn; efter Bodes
Formodning skyldes den Duquesnoy, men har dog ikke slaaende
Lighed med denne Kunstners Arbejder. Bernini har faaet Skyld
for en kun ved sin raffinerede tekniske Behandling mærkelig
Fremstilling af Johannes den Døbers afhuggede Hoved.
Stilslægtskabet med Cornelis Floris’ Monument over Christian III i
Roskilde Domkirke viser dog, at den skyldes en Cfransk paavirket)
Nederlænder fra det 16de Aarh.s Slutning. Endnu mere
beundringsværdig ved sin tekniske Dygtighed er en kun 67» Tomme høj,
i Rocco antico udhugget Figur af en lidende Mand med
tilbagekastet Hoved, krummede Arme og Ben. Lange formoder, at det
er Marsyas, som skal flaas. Den bærer Spor af at have været
fæstet til en Bronzegenstand, og skal vistnok snarere — efter
andre tilsvarende Fremstillinger — opfattes som den „onde" Røver
paa Korset.

Kun en eneste af Marmorskulpturerne stammer fra
Renæssancens gode Tid. Det er et Reliefportræt i Marmor; efter Trå-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Mar 9 19:23:39 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1907/0139.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free