- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 24 (1907) /
138

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Februar 1907 - Karl Madsen: En ny Skulptursamling i Kunstmuseet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

138

En ny Skulptursamling i Kunstmuseet

ningen været endnu pragtfuldere, Glorierne paa Grunden er
næsten udslidte, og af en forgyldt Ornamentbræmme paa
Madonnas Kappe er kun svage Spor igen.

Dette fine og følelsesrige lille Kunstværk kan umuligt skyldes
nogen Haandværker eller underordnet Medhjælper, det er skabt
af en virkelig Kunstner. Kunde det godtgøres, at Kunstnerhaanden
var Andrea della Robbias, saa vilde i hvert Fald en udmærket
Kunstners Navn være hæftet ved Relieffet. Ingen har besøgt
Florens uden at have glædet sig over hans elskelige Børneskikkelser
i Hittebørnshospitalets Medailloner og hans Relief i Loggia San
Paolo af Mødet mellem Frans af Assisi og Domenikus. Andrea
var en værdig Arvtager efter sin store Onkel. Men dog kun
Arvtager, en retskaffen Kunstner, et betydeligt Talent, ikke som Luca
della Robbia et banebrydende Geni, hvis kvindelige
Følelseslfin-hed, rene Skønhedsglæde og sikre Takt i samme Maal som
Do-natellos mandige Styrke, hidsige Energi og trodsige Forvovenhed
bidrog til at skabe Renæssancen i den florentinske Plastik. Luca
er den ynderige og den elskelige; hans musikalske Sinds høje
Vurdering af Harmonien er i Slægt med Antikens, med Rafaels
og med Thorvaldsens. Men hans bløde Harmonier er ingen
Efterklang; de er friske og stærke; Opfinderen af de farvede,
emaillerede Relieffer er Opdageren af en ny Skønhedsverden. Ny og
vidunderlige Fund bragte han stedse derfra, inden snævre Grænser
rummede dette Rige uudtømmelige Skatte.

At Luca della Robbias store Navn med Rette bør sættes under
det lille Relief, hører til det i vor paa omtvistelige
Kunstnerbestemmelser rige Tid mest absolut sikre. Haanden, Aanden og
Stilen er hans. Ogsaa ydre Kendetegn og Skelnemærker taler for
ham. Andreas Madonnatype er en anden, og han tilføjer i Reglen
Engle eller Duen og Gud Fader over hendes Hoved, sætter hende
i en Lænestol og lader Barnet lege med en Fugl eller en Flig af
hendes Kappe, aldrig med det Æble, Luca ofte giver det i
Haanden. Amerikaneren Allan Marquard har paavist, at Andreas
Madonnaer — paa en tvivlsom Undtagelse nær — har Barnet paa
højre Arm eller ved højre Side; Lucas bærer i Reglen efter de
jordiske Mødres Sædvane Barnet i venstre Arm. Kun en Gang
har Andrea forsømt at modellere runde Reliefglorier om Moder
og Barn, og han lod stedse en Flig af Madonnas Kappe
indramme hendes Ansigt.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:47:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1907/0142.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free