- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 24 (1907) /
348

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - April 1907 - Ove Jørgensen: Finsen-Konkurrencen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

348

Finsen-Konkurrencen

Tugtens Ris over Billedhuggerkunstens opsætsige Muse. Sejrens Palme
tilfaldt, som man maatte vente, Gennemsnitssmagen hos den saakaldte
almindelige Dannelse. Det kunstinteresserede Publikum i København
har efterhaanden uden nævneværdig Modstand vænnet sig til en
bestemt Retning i Skulpturen, der ofrer den statuariske Ro for den
voldsomme Bevægelse, den diskrete plastiske Formgivning for den
berusende maleriske Fylde, og den samvittighedsfulde Gennemførelse
(den saakalde „golde Technik") for den bestikkende Fremhævelse af
en enkelt frappant Effekt, der kan sætte Liv i den slappede Synsnerve.
Vel synes de Kunstnere, der dyrker denne Retning, ikke utilbøjelige
til at kokettere med den forfulgte Ungdoms Martyrglorie, men den
virker ikke længere ganske ægte i vore Dage, hvor enhver, der kan holde
paa en Pen, plukker sig Frisindets lavt hængende Laurbær ved at støde
i Basuner for alle de Kunstværker, der har det ubetalelige Fortrin, at
deres Kunstner ikke er naaet de tyve. Sandt er det, at der ikke er
nogen, der køber de unge Billedhuggeres Arbejder, men da der heller
ikke er nogen, der køber de gamles, maa Ungdommen virkelig for en
Gangs Skyld finde sig i broderlig at dele sit Martyrium med
Alderdommen og sammen med den nyde det fælles Skibbruds fulde Sødme.
Desuden er den Ungdom i Billedhuggerkunsten, hvis Værker for en
Nemheds Skyld bliver stemplede med det forøvrig ganske taabelige
Varemærke „Rodin", efterhaanden begyndt at blive noget graasprængt.
Der har allerede de fleste Steder i Europa blandt Kunstnere af den
yngste Generation rejst sig en kraftig Opposition mod den maleriske
Barokskulpturs Anmasselse, og friske Hornsignaler kalder til Kampen
for Formens Ret. Det er derfor mere end naivt, naar man ogsaa ved
denne Lejlighed har prøvet at bilde os ind, at der har staaet en
kunstnerisk Strid mellem ungdommeligt Fremskridt og forbenet Reaktion.
Det er simpelthen den i Øjeblikket herskende Smag, der i Kraft af
den stærkeres Ret har besejret andre, mindre begunstigede Retninger
i den danske Plastik. Men selv om man har nok saa stærke
Sympatier for den Sag, der har tabt, kunde man ikke have indvendt noget
imod, at Komitéen havde valgt en Kunstner, der staar midt i Tidens
Strøm, og hvis Monument, som selv dets argeste Fjender maa
indrømme, er et glimrende karakteristisk Eksempel paa Tidens Stil. Der
valgtes imidlertid en anden Udvej, og den Sejr, der undtes Rudolph
Tegner blev en saadan, at den unge Kunstner med vemodig
Misundelse maa tænke paa Kong Pyrrhus.

Tegners Monument er baaret af en eneste mægtig opadgaaende

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:47:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1907/0356.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free