- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 24 (1907) /
350

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - April 1907 - Ove Jørgensen: Finsen-Konkurrencen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

350

Finsen-Konkurrencen

være blevet hilst med Tilfredshed af alle. Men naar Komitéen seiv
erklærer, at Idéen i Tegners Monument staar i den stærkeste
Modstrid med dens Ønsker, var det ikke uden Interesse at erfare, hvad
der har bevæget den til at give denne Kunstner en saa iøjnefaldende
Særstilling. I hans Kunstværk er Idéen jo netop alt, thi der er vel
ingen, der tør hævde, at dens kunstneriske Gennemførelse er af en
saa betryggende Natur, at den kan berettige en saa meningsløs og
uretfærdig Forbigaaelse af de andre Kunstnere.

Blandt de afviste Billedhuggere havde Mortensen indsendt et
Udkast, der netop var baaret af den Tanke, som Komitéen savner hos
Tegner. Højt hævet over en Bygning af den ædleste arkitektoniske
Harmoni løfter det befriede Menneske sig mod Lyset med al
Sundhedens og Sejrens jublende og spændstige Rankhed. Dette Monument
kender ikke til Skygge, og hvis man havde stillet det Side om Side
med Tegners, tror jeg ikke, nogen havde haft Dristighed til at erklære
det krampagtige og forpinte hos Tegner for en uvæsentlig Anke, som
let maatte kunne fjærn es ved en behændig Omarbejdelse.

Endnu urimeligere var det at udelukke Fru Carl-Nielsens Udkast,
der ganske bortset fra dets kunstneriske Overlegenhed var en saa
gribende Hyldest af Asklepiadernes Kunst, som kun Kvindens
altruistiske Natur evnede at bringe den, og de, der har unddraget Finsen
denne Hyldest, har kun daarligt forstaaet at værne om hans Minde.
Kunstnerinden har været klar over, at et Monument for Tid og
Evighed ikke kan baseres paa en brutal Nervepirring i Øjeblikket, og
derfor har hun med klog kunstnerisk Resignation valgt et Motiv, der kan
synes ganske banalt. Hendes Monument viser os kun en Læge, der
gennem to Lindser lader Lyset falde paa et sygt Barn, men intet Emne
kunde være i en mere fuldkommen Harmoni med hendes kunstneriske
Naturel, hvis kæreste Opgave det netop er plastisk at udforme det
skønne og karakteristiske Udtryk for det animalske Velvære. Hun har
set paa den halvvoksne Drengs kantede Former, som den plastiske
Kunstner, og lagt hans slanke Lemmer til Rette i en raffineret
Komposition, der byder det rigeste Spil af Former og Linjer, og hun har
set paa den syge Dreng, som Velasquez saa paa Kong Philips Dværge,
og undt ham det mageligste Leje paa den bløde Pude, der breder sig
ud over Soklen og støtter hans magre Arme, medens det trætte Hoved
hælder mod Skulderen som en Blomst, der trænger til Vand. Først
gennem den nøgne og Syge Menneskeunge er hun naaet til
Forstaaelsen af Lægen. Den sammensunkne Slaphed hos Drengen mødes med

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:47:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1907/0358.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free