- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 24 (1907) /
392

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Maj 1907 - H. Slott-Møller: Kunstbetragtninger

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

392

Ku nstbetragtn inger

gaar fløjtende ned ad Gaden i hellig Uvidenhed om, at den flotte,
færdigsyede Habit, han er trukket i, er en fjorgammel Mode, som
vilde vække pudsig Opsigt i sin Hjemstavn. Trods dette
fremmedartede, trods dette alamodiske Indtryk, er der ogsaa her et og
andet, der vil bidrage til at bygge med paa vor Kunsts Vækst

Det Billede, man længst vil huske fra den frie Udstilling i
Aar, er Niels Skovgaards Alterbillede „Den gode Hyrde".
Kompositionen er ikke ny, Skovgaard har benyttet den til en af
Mosaikkerne paa Kirken i Forhaabningsholmsallé, men
overraskende godt er det lykkedes at omsætte den i et Oliebillede, for
en mindre kultiveret Kunstner var dette næppe lykkedes.

Billedets Komposition er saa klar og simpel, at den kan
forstaas af den- naiveste Tilskuer, den er som et idealt
Børnebogs-billede. Det lille, dumme Lam har vovet sig bort fra Hjorden og
den nærende grønne Eng op paa Klippernes Stengrund mellem
Torne og Tidsler. Her har Ulven styrtet sig over det, dets
angstfulde Brægen har kaldt Hyrden til, den altid aarvaagne gode
Hyrde. Han er kommet, og fuld af Ungdom og Heltekraft har
han kastet sig imellem og kværker nu Bæstiet af Hjertens Lyst

Der er en svært levedygtig Friskhed i den Kristendom, dette
Billede er udsprunget af; havde Skovgaard levet paa Esbern
Snares Tid, havde han maaske bygget Domkirker, eller han
havde fulgt Absalon, baade naar han svang Røgelsekarret og naar
han svang Sværdet.

Den Form, Billedet er iklædt, svarer nøje til Følelsen. Det er
en Form fuld af morgenfrisk Skønhed. Det er paa en Gang en
velovervejet Digtning og en velovervejet Komposition, hvor
Figurerne fylder smukt i det givne Rum, og hvor Farverne er af
en egenartet, uskyldig Harmoni. Det er et betydeligt Værk, et
Værk i fornem, bunden Stil.

Der burde i højere Grad, end Tilfældet er, skelnes mellem
bunden og ubunden Stil, Malerkunsten har ogsaa Vers og Prosa.
Man kan ikke sammenligne et Billede som dette med et
Landskab, et tilfældigt Naturudsnit med et forbitrækkende Vejr, det
være aldrig saa levende og aandfuldt malet. Det er en hel anden
Kunstform. Desværre har vi kun et meget ufyldestgørende Ord
til at betegne den Art Maleri, Niels Skovgaards Billede
repræsenterer, Betegnetsen dekorativt Maleri eller Dekorationsmalet! har
nu en Gang ikke nogen rigtig god Klang. Maleri i bunden Stil

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Mar 9 19:23:39 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1907/0402.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free