- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 24 (1907) /
394

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Maj 1907 - H. Slott-Møller: Kunstbetragtninger

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

394

Ku nstbetragtn inger

Folkeviser, det er, som havde han lært Viserne at kende i en
Oversættelse i et eller andet fremmed Sprog. Venner af Hentzes
Talent maa i høj Grad ønske ham blide Kaar og Arbejdsro, det
vilde da sikkert vise sig, at hans Evners rene Metal under
saadanne Forhold vilde klinge med mere harmoniske Toner.

Andre Bestræbelser paa at gøre Kunst i bunden Stil findes
der ikke paa den frie Udstilling. Resten er Prosa-Maleri.

Der er smukke Billeder, Billeder af Viggo Pedersen,
Luplau-Janssen, Aage Berthelsen, Møhl-Hansen, Johannes Larsen. De to
sidste tilhører den saakaldte fynske Skole, en Gruppe Malere, der
i Aarenes Løb er kommet til at særpræge den frie Udstilling.

Det Præg, denne Skole eller Gruppe har, er desværre ellers
ikke af det gode, der er en Interesseløshed og Fladhed i deres
Bestræbelser, en Brutalitet og Grovhed i deres Form, en Mangel
paa Respekt og Ærbødighed for Kunsten, som hidindtil har været
uset i dansk Kunst. Gruppen kaldes „den fynske Skole", et
tilfældigt Navn, den tilfældig har faaet, idet kun en lille Del af de
Malere, der hører til den, er Fynboere, snarere skulde den hedde
Zahrtmanns Skole, thi det fælles for de Malere, der har dette
Præg, er, at de er Zahrtmanns Elever. Det vil dog rimeligvis
alle Dage blive en uløst, phsykologisk Gaade, hvordan det er
gaaet til, at den fint kultiverede Kunstner Zahrtmann har været,
har opdraget denne Gruppe af Malere.

Den bedste af dem, bedst, fordi han er mest Digter, er
Johannes Larsen, han er ogsaa uden Sammenligning den af dem,
der har den nænsomste Form. Den Part af Grovheden, der er
tilfaldet ham, føles kun, naar han maler med Oliefarve. I
Vand-farvetegningens ulegemlige Form digter han om Vind og Vejr og
vilde Fugle, friskere end nogen før ham i dansk Kunst, Lundbye
ikke undtagen. Hans store Billede paa den frie Udstilling i Aar
„Tidligt Foraar" er dog et af de bedste Oliebilleder, han har
gjort; man føler Foraaret og Kulden, saa man faar Trang til at
slaa Kraven op om Ørene, og man fyldes af Foraarslængsler.

Det er et godt Billede, men som Akvarelist er han helt Mester.

Meget forskellig fra Johannes Larsen, med en øjensynlig
Trang til at udtrykke sig i bunden Stil, er Møhl-Hansen. Det er
velgørende at se den stærke Vækst, der er i hans Talent, og de
kraftige Bestræbelser for at kultivere det, der spores stærkere
Aar for Aar. Allerede i Fjor lagde man Mærke til, hvor langt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Mar 9 19:23:39 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1907/0404.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free