- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 24 (1907) /
429

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Maj 1907 - C. Ludvigsen: Religionens Psykologi (James: Religiøse Erfaringer)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Religionens Psykologi

429

Grad blive umiddelbart bekræftende for det religiøse, idet den lydhøre
Forsker maa vidne, at han her staar over for en virkelig Aandsmagt,
som oftest gør de Mennesker, der lever under den, mere fromme, mere
ædle og mere lykkelige, end de vilde være uden den. Selvfølgelig kan
den personlige Ligning ikke helt udelukkes, og selv om en Mand som
f. Eks. Høffding med megen Varme i sin Religionspsykologi dvæler ved
forskellige Sider af det religiøse Liv, vil hans kritiske Erkendelsesteori
selvsagt præge mange af hans Resultater og gøre dem uantagelige for
den Kristentroende.

Mere kristeligt indstillet er den amerikanske Tænker James, af hvis
Hovedværk der nu foreligger en Oversættelse paa Dansk: Religiøse
Erfaringer1). Han staar med den Ærbødighed og med den Sympati
for Kristendommen, som de frisindet-kristelige Gifford lectures
nødvendig kræver af deres Mand. Selv spørger han ikke først,
hvilken Katekisme din Lærer brugte i Skolen, eller hvilken Præst du
gaar i Kirke hos, men hvordan du har det i dit Hjerte, og hvordan
du virker i dit Liv; og en nænsom Menneskekærlighed sikrer ham en
fintmærkende Forstaaelse selv af saadanne Sider af Menneskesjælens
Dybder, som ligger ham personligt fjernere, og han har i sin Bog
samlet en gribende Række snart rystende, snart hjertevarmende
Vidnesbyrd, fra hulkende Nød eller følelsesløs Tomhed til kampglad
Trosiver og mystisk Inderlighed.

Vi er saa vant til at faa Religionen opløst i Hysteri og svage
Nerver, saa det gør helt godt her at se en fordomsfri Mand lange ud efter
den overfladiske Lægematerialisme, der mener saaledes at være ude
over det religiøse Spørgsmaal. Selv om man dermed havde givet en
Forklaring, har man endnu intet sagt om Religionens Værdi. Man har
ganske vist villet gøre ethvert Geni til en Nervesvækling, men hans
Værker forringer man dog ikke for det. Kun paa Religionen og dens
Frembringelser har der været frit Slag, bare man raabte om svage
Nerver. Her maa Religionen have Krav paa ikke at dømmes mindre
ædrueligt end en naturvidenskabelig Iagttagelse, som man prøver, før
man forkaster. Ganske vist: Vi træffer virkelig paa det religiøse
Omraade mange sygelige Tilstande. Men det hænger sammen med, at
sygelige *Mennesker har en saare stærk sjælelig Modtagelighed, der
ofte medfører en Ild og Varme, der kan drive svage Intelligenser ud

’) En filosofisk Kritik ir dette Arbeide findes I H. Høffding: „Om nogle religionsfilosofiske
Arbeider fra den nyeste Tid*, hvor der tillige Andes en interesssnt Redegørelse for andre amerikanske
religionspsykologiske Arbejder.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 12:35:51 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1907/0439.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free