- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 24 (1907) /
515

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juni 1907 - Hother Ploug: Efter Musiksæsonen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

515 Efter Musiksæsonen



man ogsaa paa Koncert for at høre paa Udførelsen og ikke for at lære
Musiklitteraturen at kende. Sagen er den, at Teateret arbejder med
Modersmaalet, Koncertsalen med Tonernes Sprog, som det ikke er
givet enhver at tale eller læse. En dannet Teatergænger kan have den
fulde Nydelse af Shakespeare, Goethe eller Ibsen ved at læse deres
Dramer i sin Stue. Men Beethoven, Bach og Mozart lader de fleste
nok være med at spille saaledes, at det fulde musikalske Udbytte
kommer ud deraf. Koncertsalen bliver da netop det Sted, hvor
Musik-litteraturen gøres tilgængelig for det bredere Publikum, og hvis dette
vil tjene sine musikalske Interesser, saa maa det søge derhen, naar
de store Mestere spilles.

Men skal Koncertsalen være det Sted, hvor Musiklitteraturen læres
at kende, maa der Økonomisering med vore Aftener og Organisation til.
Dette Tidsskrifts tidligere kyndige Musikmedarbejder, Dr. Rudolph Bergh,
har i sinTid her i „Tilskueren" gjort opmærksom paa,at hvis vor musikalske
Kultur skal opretholdes, maa de store Mesteres betydningsfuldeste Værker
fra Tid til anden genopføres, for at dels den opvoksende Slægt kan lære
dem at kende og dels Traditionen for deres Udførelse bevares. Jeg haaber
en anden Gang at komme tilbage til dette baade vigtige og interessante
Spørgsmaal og skal her blot udtale, at den forløbne Sæson paa en
paafaldende Maade har aabenbaret den Konfusion, der i saa Henseende
hersker i vore Musikforhold. Vi har f. Eks. i Vinter hørt en Mængde
Beethoven. Det vilde være fortræffeligt, om man deri turde Se et
Udtryk for Publikums Smag og Stemning; men det er faktisk ikke saa.
Naar der foruden Violinkoncerten og den 9de Symfoni, en hel
Beethovenaften ved Kapellet og en lignende ved Brtisselerkvartetten, yderligere
er givet én af Frideric Lamond og én af Victor Bendix, der har ladet os
vente tyve Aar paa sin, saa er det lovlig meget af det gode, da andre
klassiske Komponister derved puffes helt til Side. Havde Joachim
Andersen ikke tilfældig haft en lille Suite af Händel paa en af sine
Søn-dagskoncerter, vilde der ikke i Aar have lydt en Tone af denne gamle
Mester i vore Koncertsale. De gamle Oratoriekomponister forsømmes
i de senere Aar ikke saa ganske lidt af Cæciliaforeningen, der godt
kunde have sparet os for Cherubinis forunderlig afblegede
D-molI-messe, og som desværre vedbliver med at spilde Tid og Kræfter paa
at bringe os Operaer i Koncertsalen.

Man har gentagende fejret Rungs Hundredaarsdag og mindedes
Hornemans Død, medens Matthison-Hansens Hundredaarsdag næsten
er bleven upaaagtet og Cæciliaforeningen ganske har ignoreret en saa

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Mar 9 19:23:39 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1907/0527.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free