- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 24 (1907) /
550

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juli 1907 - Ryberg Hansen: Legende og Historie (J. Jørgensen: Frans af Assisi)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

550

Legende og Historie

Frans. Den, hos hvem denne Interesse er vaagnet, blader længere
tilbage, til Bogens allerførste Stykke, Redegørelsen for Kilderne.

Man vil her hurtigt overbevises om, at Forf. ingenlunde har
taget sig denne Side af Opgaven let. Han har øjensynligt arbejdet
sig grundigt ind i det vidtløftige Kildemateriale og de indviklede
Problemer, som det rummer. Man har kunnet sammenligne disse
med Stridsspørgsmaalene indenfor Evangelieforskningen. Som der
her har været Uenighed om den johannæiske eller synoptiske
Types Forrang, strides man ogsaa ved de franciskanske Kilder
om to Overleveringsgrupper. Den ene er de to
Levnedsbeskrivelser af Frans, der er skrevne af hans samtidige og Discipel
Thomas af Celano, Forfatteren til den fra Goethes Faust kendte
Dommedagshymne „dies iræ". Den anden Gruppe er nogle Skrifter,
der formenes at stamme fra ældre og fortroligere Disciple, nemlig
„de tre Brødres Legende" og det saakaldte
„Fuldkommenheds-spejl", som den franske Religionshistoriker Sabatier fandt og i
1898 udgav som den ældste franciskanske Legende.

Denne dobbelte Overleveringsgruppe skulde efter Sabatier
være Udtryk for stridende Tendenser, en Slags konkurrerende
Historieskrivning indenfor Ordenen. Thomas af Celano er de
kirkelige Autoriteters Mand, der giver os det officielt tilrettelagte
Billede af Franciskanerordenens Stifter. Den anden Skriftgruppe
er derimod Udtryk for de oprindelige franciskanske Idealer, der
var af mere frireligiøs og forreformatorisk Art. Det bliver altsaa
denne Gruppe, der hovedsagelig maa lægges til Grund for et
virkelig historisk Billede af Frans. Joh. Jørgensen deler ikke
Sabatiers Opfattelse af Tendenserne i disse Skrifter. Men han
staar for saa vidt paa Sabatiers Side, som han vedblivende
tillæger Trebrødrelegenden og Fuldkommenhedsspejlet fremragende
Kildeværdi ud fra den Betragtning, at de direkte eller indirekte
stammer fra Frans’ fortroligste Discipel, Broder Leo og dennes
Kreds. Og dette hans Standpunkt er vistnok særdeles angribeligt.

Joh. Jørgensen indrømmer jo selv, at Fuldkommenhedsspejlet
ingenlunde — som Sabatier har ment — er den ældste
franciskanske Legende. Men det er ej heller sandsynligt, at det giver
os noget Billede af de fortroligste Disciples Meddelelser: medens
Thomas af Celano meddeler Kendsgerningerne ret sammentrængt
og kun anfører meget korte Udsagn af Frans, er det
ejendommeligt for Fuldkommenhedsspejlet at udmale Fortællingerne med

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Mar 9 19:23:39 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1907/0564.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free