- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 24 (1907) /
557

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juli 1907 - Ryberg Hansen: Legende og Historie (J. Jørgensen: Frans af Assisi)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

557 Legende og Historie



Karl Hase, mente, at der her forelaa et fromt Bedrag. Broder
Elias, fra hvem den ældste Beretning om Sagen stammer, havde
maaske selv tilføjet sin Mester disse Saar for at kunne forkynde et
nyt og stort Mirakel. Til ham sluttede sig Renan i den aandfulde
lille Afhandling om Frans i „Nouvelles études d’histoire religieuse".
Siden da har den religionshistoriske Forskning — særlig paa
Gebetet: det mirakuløse — lært saa meget af Psykiatrien og
Lægevidenskaben, at slige Forklaringer næppe vil blive fornyede. Man
har nu nøjagtige Undersøgelser af stigmatiserede at holde sig
til. Revue des deux mondes for 1ste Maj 1907 indeholder
just en interessant Afhandling om dette Emne af Georges
Dumas, Lærer i eksperimental Psykologi ved Sorbonnen. Særlig
indgaaende behandles Louise Lateau’s Tilfælde fra 1873 og Dr.
Janet’s Studier over en nulevende stigmatiseret Kvinde. Man har
udelukket al Mulighed for ydre Paavirkning ved at indeslutte
Patientens Hænder i Glaskapsler og har i Løbet af længere Tid
iagttaget Saarenes Udvikling. Man er ikke i Tvivl om, at det her
drejer sig om en suggestiv Virkning af Forestillingen om den
korsfæstede. Herigennem bestemmes Saarenes Plads. Interessant
er det, at Afbilledet af Frelserens Lansestik i Reglen viser sig i
Patientens venstre Side, uagtet Overleveringen har fastslaaet, at
Kristus bar Saaret i højre Side. Sandsynligvis modtager den
stigmatiserede Suggestionen, medens han dvæler i Bøn eller
Betragtning overfor Krucifikset, hvorved den korsfæstedes højre Side
vil korrespondere med Betragterens venstre.

Frans’ Saarmærker skal forøvrigt være det eneste kendte
Tilfælde af Stigmatisation hos en Mand — det har ellers
gennemgaaende været sygelige og hysteriske Kvinder. Dette stemmer
godt med det før bemærkede om Frans’ kvindelige Følsomhed,
der nok kunde pege paa hysteriske Dispositioner. Det ligger nær
hermed at kombinere Beretningen om, hvorledes han aldeles
ingen Smerte følte, da han blev ætset i Øjet med et glødende
Jærn. Ogsaa Anæstesien er jo et kendt hysterisk Fænomen.

Joh. Jørgensen indlader sig ikke paa disse lægevidenskabelige
Synspunkter, men refererer Stigmatisationen efter en sén Kilde
(Fioretti), hvor den fremtræder som et absolut uforklarligt Mirakel.
Der kan derfor være Anledning til nogle Bemærkninger om
Beretningernes indbyrdes Forhold, saa meget mere som man har
set dem, der endnu i vore Dage pukker paa det dokumenterede

Tilskueren 1907 35

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Mar 9 19:23:39 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1907/0571.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free