- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 24 (1907) /
573

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juli 1907 - Chr. Melbye: Theosofien

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Teosofien

573

Endnu er tilbage at kaste et flygtigt Blik paa Teosofiens
Forhold til andre aandelige Retninger i Tiden. Først: Hvad lærer
Teosofien om Jesus? Den staar hverken paa kristelig eller paa
psykologisk Grund; den hævder — noget lignende som de gamle
Gnostikere — at Jesus indtil Daaben var et Menneske, men at
ved Daaben en højere Aand tog Bolig i ham for atter ved
Korsfæstelsen at forlade ham („min Gud, min Gud, hvorfor har Du
forladt mig?"). Denne Opfattelse hævder A. Besant, at hun har fra
eller i alt Fald har faaet bekræftet af Jesus selv personligt. En anden
Forskel er der mellem Kristendom og Teosofi; Kristendommen
er fri for den Okkultisme, der bærer Teosofien. Lad være, at de
Kristnes Dogmer er uholdbare, der er ingen Kristen, der nægter, at
de er Dogmer, eller omgiver dem med en magisk, kun for faa
tilgængelig, Nimbus; Nadverens Mysterium er lige stort for Teologen
og den Menige. Teosofien er dogmatisk saa godt som nogen
Religion; men den vil ikke være det bekendt; den „forklæder" sig.

Stiller man endelig Teosofien overfor den nye „religiøse
Ir-religion", der er oppe i Tiden, den Retning, der karakteriseres
ved Navne som Goethe, Shelley (i hans mægtige „Prometheus
unbound") og den unge geniale Guyau (i l’irréligion de
l’avenir) og for Skandinaviens Vedkommende ved Navne som
Høffding (i hans „Religionsfilosofi") og Ellen Key — hvad ser
man saa? Hvor Teosofien bygger paa ældgamle Bøger og paa
Hallucinationer, dér bygger Irreligionen paa den frie Videnskab.
Hvor Teosofien er obskurantistisk, er Irreligionen lys som Dagen.
Hvor Teosofien er reaktionær, er den anden revolutionær. Hvor
Teosofien præker Askese, Passivitet, Livsfornægtelse, lærer
Irreligionen om Sundhed og Aktivitet og om Livsglædens Værd.
Den mangfoldigt formede religiøse Irreligion henviser netop til
Livet som Menneskenes Lys og Menneskenes Maal. Her er det
unge, sunde, friske Liv, her behøves ingen mimicry. Og her er
det Alvor med Laboratoriekitlen.

Tilsidst kunde man spørge: hvor vil da Hovedparten af dem,
der forlader Kristendommen, gaa hen, til Teosofien (og dens
Moder Spiritismen) eller til Irreligionen? Det er ikke nemt at
spaa; men det kan dog nok siges, at den har flest Chancer, som
er i Pagt med den sociale Udvikling, og slaar det til, bliver den
sejrende ikke Teosofien.

Christian F. Melbye.

Tilslcueren 1907

36

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 12:35:51 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1907/0587.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free