- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 24 (1907) /
670

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - August 1907 - J. Normann: Moderne Sceneinstruktion. I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

670

Moderne Sceneinstruktion

bund1). Interiørerne i Scribes Lystspil blev højst virkelighedstro,
man tillod sig f. Eks. endog at iscenesætte Baller i et
Baggrunds-værelse. Med denne Bestræbelse efter at fremstille en ydre
„dagligdags" Virkelighed fulgte ogsaa en naturligere Samtaleform, men
alligevel: man konverserede Teater, som man skændtes teatralsk.

En skøn Dag {Tirsdag 3. November 1857) stod man
forbavset stille foran Teaterplakaterne i Latinerkvarteret: Odéon
opførte om Aftenen: Tartuffe i ny Iscenesættelse, med nye
Dekorationer og Dragter. Manden, der instruerede, var Fechter, og
han tillod sig i et klassisk Skuespil, hvor Traditionen var
allermest unærmelig, at give denne en god Dag og lade Skuespillerne
gaa, komme og sidde som moderne Mennesker! (Noget, som
aldrig vilde have fundet Sted paa det første Théåtre-Français).
Da Tæppet om Aftenen gik op, saa man omtrent den samme
Dekoration som paa Français. Dog! Forbindelsen med
Omverdenen var straks mere levende: Baggrundsdøren førte ud til en
Trappe med et Jærngitter, der gik ned til en Indkørselsport. Og
selve Scenen var ganske levende: Til højre i Værelset var der
et virkeligt Vindue og om dette et Gardin af moderne Stof, og
til venstre en Kamin; omkring denne et Skærmbræt. Bordet,
hvorunder Orgon skjuler sig, stod lidt fremme foran Kaminen
og et andet mindre Bord var stillet omtrent lige over for paa
den anden Side Scenen, og i Nærheden heraf et lille
Anretterbord med Karaffel og Glas. Og rundt om i Interiøret Stole,
Lænestole, Taburetter med Betræk af Farve som Gardinet.

Paa Français plejede alle de tilstedeværende at sidde ret op
og ned i lang Række foran Tilskuerne, medens gamle Fru
Per-nelle holdt sin Tordentale til dem. Fechter gjorde hele Sceneriet
mere livligt: Flipote sad og sov, Cléante saas derimod siddende
tænksom foran Kaminen, hvor Dorine var i Færd med at fyre op.
Damis og Marianne stod henne ved Vinduet, fordybet i en
Samtale. Og alle Personerne skiftede Stillinger og bevægede sig
livligt under det følgende: Elmire nærmede sig Kaminen for at tale
med sin Broder, medens Fru Pernelle, som i Vrede ikke

’) Skuespillerne derimod deklamerede stedse om Kip, hvid enten de spillede I et moderne
Drama som Chatterton eller 1 Ruy Bias I Fortidens Spanien, og stadig instruerede de sig selv efter
bestemte traditionelle Regler. Deklamationsregler, Attituderegler, Bevcgelsesregler, hver Bevægelse
var tillært og maatte ikke forandres, om den saa stod i den mest skrigende Modsætning til
Omgivelser: Haanden paa Hjærtet, bøjet Hoved, højre Arm slåp: fortabt! Deden ! — Himmelvendte Blikke,
venstre Fod tilbage, højre stræbsomt udad: lykkelig, himmelstormende Ekstase!

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Mar 9 19:23:39 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1907/0686.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free