- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 24 (1907) /
674

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - August 1907 - J. Normann: Moderne Sceneinstruktion. I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

674

Moderne Sceneinstruktion

igennem, at lade ham spille med Ryggen mod Lamperækken,
end han tillod ham at „agere", blot i een Replik, med Øjnene
stift fæstnet paa Førsterækkerne. Det kom ham først og sidst
an paa at Kunstnerne til at glemte, at den fjerde Væg var borte.

Aaret efter at det fri Teater var aabnet, rejste Antoine til
Brüssel for at overvære Meiningernes Gæstespil. Og begejstret
skrev haa hjem til Sarcey om Chronegk’s geniale Evne til at
sætte i Scene og især ril at faa Liv i Masserne, en Evne, som
i aller stærkeste Grad tiltalte hans medfødte Instruktionstalent.
Da han selv nogle Aar senere kom i Spidsen for et større
Teater (det nuværende Th. Antoine instruerede han efter sin
egen og Meiningernes Metode baade i et moderne og ældre
Repertoire. Vidt berømte og uforglemmelige blev saaledes de
Aftener, hvor Væverne og En Folkefjende eller Den vilde Pige
(Curel) gik paa Théatre Antoine. De forsultne udpinte Vævere,
de ophidsede Smaastadsbeboere i Badeflækken, de sansetirrede
halvvilde var alle med, hver især, og med endnu større
Ildfuldhed end de ofte mekanisk virkende Mængder hos
Meiningerne. Antoine forstaar som faa at tvinge Skuespillerne ind i et
Stykkes Plan, at tvinge dem til at blive i et Skuespils Stemning.

Naturalistisk Scenekunst og dramatisk Litteratur staar derfor
i Gæld til ham. Den danske Instruktør Herman Bang har under
sit Pariserophold, hvor han satte Et Dukkehjem og Over Evne
i Scene, sikkert følt sig stærkt tiltrukket af Antoine, med hvem
han i hvert Fald delte Ærbødighed for Meiningernes
Iscenesættelse. En Bemærkning i Teatret (1892) karakteriserer Bangs
In-struktionsevne som beslægtet med André Antoines. „Han
(Instruktøren) maa eje Gaven til at hidse sin Trups Medlemmer
som en Meute, der sætter løs paa Byttet. Han maa løse deres
menneskelige Temperament, han maa irritere deres Sind, han
maa hensætte dem i hastige og nervøse Sindsbevægelser for i
disse Sindsbevægelser at finde Sangbunden for sit Værk og den
Jord, hvori hans Hensigter kan skyde Vækst". Som Antoine er
Bang ildfuld indtrængende i sin Instruktion. Han forstaar at
sætte Liv i Masser (Over Evne — Arbejdersken) og at uddybe
Kunstnernes psykologiske Sans (Elskovsleg).

(SluRes).

I. Normann.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Mar 9 19:23:39 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1907/0690.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free