- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 24 (1907) /
763

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - September 1907 - J. Normann: Moderne Sceneinstruktion. II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

763 Moderne Scene instruktion



lers Person og Talent er i Stand til at illudere i den eller i den
Rolle. Og inden første Prøve aftaler han med
Dekorationsmaleren, Regissøren alle Væsentligheder om Stedet og Handlingen,
Aarstiderne, o. a. og giver den Sidstnævnte Meddelelse om de
forskellige Scener og nogle korte Bemærkninger om Scenens
Udenomsliv. Ved Prøverne lader han Skuespillerne, (som han
selv har valgt til at spille i Stykket) først spille for sig, thi
han ved — instinktivt — at alt for store Overraskelser (f.
Eks. en ganske fejl Opfattelse af Rollen) vil ikke indtræffe — i
hvert Fald sjældnere. Han giver nu Meddelelser om Kommen
og Gaaen; og Situationsbilleder om Belysningen under de
forskellige Scener gør han ogsaa enkelte Bemærkninger, han lægger
Tone i Scenerne d. v. s. han trænger den alt for paatrængende
tilbage i Situationen og lokker maaske den tilbageholdne frem;
han giver Raad om at hæve eller dæmpe Stemmen her og der,
og ganske langsomt, gradvis, sætter han sin Opfattelse fast
præget paa Udførelsen, og Skuespillerne respekterer den, fordi de
fornemmer, at Instruktøren stadig støtter sig til et langsommeligt
erhvervet Helhedsindtryk af Grundstemningen i Skuespillet.

Gregory siger, at han kun har kendt een Instruktør, han
med Rette vil kunne kalde den gode, nemlig August Forster ved
Deutsches Theater (død for c. 20 Aar siden): Han havde
Skuespillerevne og kunde spille alle Roller for Kunstnerne, tillige var
han yderst skarpsindig, fuld af levende, frodig Fantasi, som
hurtigt kunde granske en Rolles Væsen og sanse et Skuespils Art.–

En Sceneinstruktør bør, først og sidst, forstaa sig paa
Mennesker, kende Mennesker, vejre Mennesker. Han maa eje et rigt
Fund af Sjælekundskab og et besjælende Talent til at gøre denne
Kundskab levende for Skuespillerne. Kan han ikke spille de
enkelte Roller, skal han i hvert Fald ved sin Forstaaelse af dem
faa den udøvede Kunstner til at se, hvordan han selv vilde have
spillet dem og derigennem maaske skærpe dennes Blik for
Enkelthederne i Rollen, som han ikke er bleven klar paa før: Han
skal kunne betage, ægge den spillende, vække Sjælen i ham og
gøre ham modtagelig for sine Impulser. Han skal kunne forstaa
sig saa godt paa Mennesker i al Almindelighed, at han hurtigt
bliver klar over Hovedtrækkene i den enkelte Skuespillers
Karakter og forstaar at udnytte netop de Egenskaber, som kan gøre
sig gældende i Udførelsen af en Rolle, Det overraskende, det

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Mar 9 19:23:39 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1907/0781.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free