- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 24 (1907) /
820

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Oktober 1907 - Gerhard Schjelderup: Edv. Grieg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

820

Edvard Grieg

de Harmonier, som trængtes for at give denne sin fulde Karakter,
og som nogle begavede „Felespillere" i grove Træk skitserede
paa sine resonnansklirrende Hardangervioliner. Ole Bull har,
som sagt, muligvis skrevet „Paa Solen jeg ser", men var ude af
Stand til ordentlig at harmonisere den. Ligesaa Lindemann i sin
Samling, hvor Harmonibehandlingen undertiden virker næsten
komisk. Grieg selv maatte ligesom opøve sit Øre, før han fandt
det rette. Jeg tillod mig i et Brev at kritisere den populære
Samling „Norges Melodier" (W. Hansen), hvor jeg fandt en
mærkelig Blanding af vellykket og uheldig Harmonibehandiing.
Samtidig fremhævede jeg Griegs egne mesterlige Behandling af
vore Folkemelodier.

Jeg fik mig en god Latter", skrev Grieg tilbage, „det
er nemlig mig selv, som i sin Tid anonymt har udgivet
Samlingen".

Han indrømmede Berettigelsen af min Kritik, men mente, at
han ikke havde vovet at byde den store Masse Harmonier, som
den Gang var „Kaviar für das Volk".

Det er bekendt, hvorledes Grieg allerede i sit 16de Aar
sendtes til Leipzig, hvor han følte sig lidet vel ved
Konservatoriet og desuden for Livstid blev ødelagt af en forfærdelig
Lungesygdom. Først i København fandt han sig selv. Den milde
danske Natur og den livlige, elskværdige, lidt letsindige
Befolkning i denne gamle Kulturby virkede altid overordentlig
velgørende paa Grieg. Dertil kom hans unge Kærlighed, som
be-aandede Vandringerne gennem Bøgelundene langs det smilende
Sund. Han lod sig befrugte af dansk Natur og dansk Kunst.
Flere af hans Sange fra den Tid aander Danmarks bløde Luft
og stille Længsler. Jeg behøver blot at nævne „Vandring i
Skoven", „To brune Øjne", „Udfarten" osv. — for ikke at tale om
den næsten altfor berømte Jeg elsker Dig".

Det var dog først i Klaverværkerne og den første
Violinsonate, at Griegs Ejendommelighed traadte skarpt frem, især i
„Humoreskerne", som kommer lige fra de norske Fjelde, som
en frisk Brise. Men ogsaa i de andre Værker blander sig
Elementer, som dels er personlige Ejendommeligheder dels er i Slægt
med vore Folkeviser og Danse. Det vilde være latterligt at
forsøge paa at sondre disse Elementer fra hverandre, — de danne
en uopløselig Enhed i Griegs Kunst. En stærkt udpræget Sans

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Mar 9 19:23:39 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1907/0840.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free