- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 25 (1908) /
22

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Vilhelm Andersen: Holbergdag

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

22

Holberg-Dag

For det første den, som man plejer at nævne sidst, hvis man
ellers tager noget Hensyn til den, nemlig ham selv. Man har
hans egne Ord for, hvor meget Selviagttagelsen har betydet for
hans Komediedigtning. Jeg finder hos mig adskillige solide Fejl,
som man kunde gøre smukke Komødier over," siger Hans
Mikkelsen i Forordet til Skæmtedigtene, og i et af Digtene selv
til-staar han: „Saa tit jeg Tempo ser, jeg med mig selv raillerer."
Det Tempo har han set i mange af sine Komedier. Naturligvis
er han ikke saa gal, at han uden videre udleverer sig til
Københavnernes Latter; der var i Forvejen Folk nok, som var ganske
sure i Ansigtet over denne komedieskrivende Professor. Men
det gaar saaledes til, at han ved Iagttagelse af en Særhed hos
sig selv bliver, opmærksom paa, at den findes som en stor, tyk
Galskab uden for ham. Eller omvendt: mens han morer sig med
at afbilde en saadan fremmed Galskab, bliver han til sin
Fornøjelse var, at han selv har en Rem af Huden. Saadan er en
Mængde af Komedierne blevet til. Jeg nævner som Eksempel
den første af dem, „Den politiske Kandestøber". Man skulde
forsværge, at der var noget af Holberg selv i den Nar. Men det
er der alligevel. Holberg havde, umiddelbart før han fremtraadte
som komisk Digter, en Overgang villet være politisk Skribent
og skrevet en „Europæisk Historie" med et politisk Anhang i
Lighed med den „Europæiske Herold", der er en af
Kandestøberens Orakler. Den handler bl. a. om Tyrkekrigen og Tysklands
Interesser ligesom Haandværkernes politiske Diskussion i
Komedien. Titelkobberet til Historien forestiller en politisk Scene: to
parykbærende Herrer sidder ved et Bord med et Europakort
imellem sig, mens en tredie staar bagved og holder Foredrag.
Karikaturen af denne Scene er „Collegium Politicum" i 2. Akt
af „Den politiske Kandestøber".

Den anden Kilde til Holbergs Komedier er altsaa de andre
Narre eller Iagttagelse af Omverdenen. Det vil sige, Holberg
opfinder ikke gerne Handlingen i sine Komedier, Tømmerværket eller
Stilladset dertil henter han fra andre Steder, men den saaledes
sammentømrede Ramme udfylder han, hvor han er bedst, med
friskt iagttaget menneskeligt Indhold. I en af hans bedste
Karakterkomedier, „Den Stundesløse", er Handlingen til at begynde
med ganske den samme som i Moliéres „Den indbildt Syge":
en latterlig gammel Herre i en Slobrok, som bilder sig ind, at

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Mar 10 00:58:25 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1908/0028.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free