- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 25 (1908) /
31

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - J. L. Heiberg: Lidt byzantinsk Theologi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Lidt byzantinsk Theologi

31

Forhold, at give en kort Skildring for Lægfolk af de theologiske
Stridigheder i Byzans, hvis Bundfald er den orthodoxe, endnu
gældende Lære om de to Naturer i Christus.1)

I den kristne Menighed havde der efterhaanden uddannet sig
den Forestilling, at Jesus fra Nazareth, Josephs og Marias Søn,
ikke blot, som han rimeligvis selv har troet, var Guds udvalgte
Redskab, i hvem Guds Aand var nedstegen ved Daaben i Jordan,
men var Guds Søn i overnaturlig Forstand, undfanget og født
paa mystisk Maade uden menneskelig Medvirkning. Denne
Forestilling behersker i det væsenlige vore nuværende Evangelier,
men Sporene af den oprindelige Opfattelse er dog ikke helt
udviskede; Legenden om Undfangelsen og Fødselen findes ikke i
vor ældste Kilde, Marcusevangeliet, Stamtavlen i Matthæus’ 1.
Kapitel maa oprindelig have endt med „og Joseph avlede Jesus,"
da den ellers ikke beviser dennes Nedstammen fra David, hvad
den er bestemt til, Himmelordet ved Jordandaaben lød hos Lucas
(III 22) efter gode Kilder ikke: „du er min elskede Søn, i dig
har jeg Velbehag," men: „jeg har født dig i Dag," og at dette er
det oprindelige, fremgaar af, at det er et ordret Citat af en af
Psalmerne (II 7) — for blot at nævne et Par af de afgørende Ting.

Men da Kristendommen traadte i nærmere Forbindelse med
den dannede Hedningeverden, lod man hele denne
Forestillingskreds blive i Skyggen; det var ganske andre Ting, hvorved den
ny Religion gjorde Propaganda. Derved svækkedes Lærens
specifikt kristelige Elementer, og dens skarpe Kanter, som
Hedningene kunde støde sig paa, blev lettere at afstumpe for den græske
Philosophi; Forbindelsen med denne var den Pris,
Kristendommen maatte betale for at vinde Terrain hos dannede Hedninge, og
omvendt virkede disse Konvertiter, der selvfølgelig ikke i Daaben
kunde vaske deres gamle Kultur af, uvilkaarlig til Fremme for
Sammenblandingen. Et væsenligt Moment i denne var Optagelsen
af den jødisk-hellenistiske Forestilling om Logos, Guds „Ord",
der sattes lig med Christus, en Forflygtigelse af den historiske
Skikkelse, der som bekendt allerede er klistret paa Begyndelsen
af Johannesevangeliet uden at finde virkelig Anvendelse i
Evangeliet selv. Hvor udviskede Konturerne af Stifterens Billede,
trods den successive Udskillelse af altfor aabenbart hedenske

•) Foruden Kilderne er (ser benyttet F. C. B«ur, Die chr. Lehre von der Drelelnigkeit, og A.
Harnack, Lehrbuch der Dogmengeschlchte.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 12:35:53 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1908/0037.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free