- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 25 (1908) /
35

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - J. L. Heiberg: Lidt byzantinsk Theologi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Lidt byzantinsk Theologi

35

i Athanasios’ Polemik er dog den af Paulus’ Theologi paavirkede
Tanke, at Areios’ Lære om Sønnen ophæver Virkningen af selve
det Specifikum, som Kristendommen vil bringe Menneskeheden:
Forløsning fra Synd og Forkrænkelighed derved, at Gud selv er
bleven Menneske. Hvis Christus ikke er virkeligt Guds Søn, men
kun en Guds Skabning, kan han ikke knytte Baandet mellem
Gud og Mennesker, ikke frelse Menneskene og gøre dem
udødelige og „guddommelige"; det formaar han kun, naar han selv
er Gud, „af samme Væsen" (homo-usios) som Faderen.

Det er denne, af et tidligere lokalt Kirkemøde (i Antiochia)
forkastede, Betegnelse, der ved Athanasios’ Indflydelse bliver
fastslaaet som den orthodoxe paa det økumeniske Koncil i Nikaia
325, hvormed Kejseren haabede at faa den ærgerlige Strid ud
af Verden, „saa at der ikke mere bliver nogen Anledning til
Tvedragt eller Tvist om Troen tilbage," som han sangvinsk
skriver i det Brev, hvori han meddeler de fraværende Bisper
Koncilets Resultat. De brændende Stridsspørgsmaal mærkes bag
Ordene i det saakaldte athanasianske Symbol (der for øvrigt ikke
direkte hidrører fra Athanasios), naar det udtaler (Art. 10):
„Faderen evig, Sønnen evig" og (Art. 21) „Sønnen er, ikke dannet
eller skabt, men født, af Faderen alene," og endnu i den
Augs-burgske Konfession, der udtrykkelig fordømmer ogsaa Arianerne
(I 5), tages der Sigte paa dem med Ordene „tre Personer, af
samme Væsen og Magt, lige evige" (I 3).

Kejser Konstantins forfængelige Haab, at hans Koncil en
Gang for alle skulde have klaret det hele, gik ikke i Opfyldelse.
Hans Efterfølgere var, til Dels af politiske Grunde, venlig stemte
mod Arianerne, og der kom haarde Tider baade for Athanasios
selv, der kort efter Koncilet var bleven Alexandros’ Efterfølger
paa Bispestolen i Alexandria, men Gang efter Gang blev
fordrevet og forvist, og for Orthodoxien i det hele. Under
Paavirkning af Kejseren søgte man at opnaa udvortes Enighed ved valne
Trosformularer, der enten gik udenom Spørgsmaalet om Væsenet
eller satte „væsens-lig" (homoi-usios) i Stedet for det omstridte
homo-usios. Først ved Theodosios’ Edikt af 380, der kort og
godt befaler alle hans Undersaatter at tro saaledes, som Pave
Damasus og Biskop Petrus af Alexandria lærer, blev den
ni-kæiske Trosformel officielt slaaet fast paa ny og derpaa, med
mindre væsenlige Modifikationer, vedtaget paa Koncilet i Kon-

3*

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 12:35:53 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1908/0041.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free