- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 25 (1908) /
38

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - J. L. Heiberg: Lidt byzantinsk Theologi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

38

Lidt byzantinsk Theologi 38

det af Maria fødte Menneske, hvis Karakter har udviklet sig
selvstændigt, og hvori Logos bor som i et Tempel; dette
Menneske, ikke Logos, er det, Maria har født, hun er ikke „Guds
Moder" (Theotokos).

Det var paa dette, i sig selv underordnede Punkt, at Striden
kom til Udbrud. Baade Athanasios og andre orthodoxe
Kirkelærere havde uden Betænkelighed betegnet Maria som Theotokos.
Herimod protesterede Patriarken i Konstantinopel Nestorios,
idet han i den antiochenske Theologis Aand og med de samme
Grunde, som den hedenske Philosophi havde benyttet saavel mod
den hedenske Folkereligion som mod Kristendommen, paaviste
det urimelige i den Tanke, at det absolutte Væsen skulde have
ladet sig føde af en Kvinde, have lidt og være død; alt sligt
kunde ikke gælde Gud eller Logos, men kun det dermed til en
Person sammenknyttede Menneske. Mod Nestorios optraadte den
voldsomme og herskesyge alexandrinske Patriark Kyrillos, som
havde let nok ved at paavise de farlige Konsekvenser af en
Lære, ifølge hvilken det kun var et Menneske, ikke Gud, der
var død for Menneskehedens Frelse, men var ude af Stand til at
give nogen virkelig Forklaring af, hvad man skulde tænke sig
ved den af ham hævdede fuldstændige Enhed af det
guddommelige og det menneskelige i Christus; hans Modstandere bebrejdede
ham, at han antog en Sammenblanding af de to Naturer, altsaa
en Forandring af den guddommelige ved Foreningen, og naar
han idelig tyr til den Analogi, at de to Naturer forholder sig
som Sjæl og Legeme hos det enkelte Menneske, nærmer han
sig betænkeligt den forkætrede Apollinarios.

Striden mellem de to rivaliserende og hinanden personligt
fjendtlige Patriarker blev en af de voldsomste og farligste, ikke
blot for Kirken, men ogsaa for Staten; den kompliceredes ved
Indgriben fra Romerkirkens Side, som holdt fast ved Læren om
de to Naturer, og Forsøgene paa at bilægge den viser Billedet
af den fuldkomneste Forvirring; Kirken er løbet sur i sit eget Væv.

Paa det Koncil, som Kejseren lod sammenkalde i Ephesos431
for at faa en Ende paa Striden, lykkedes det Kyrillos ved
Overrumpling at faa Nestorios erklæret for Kætter, hvorefter
Modpartiet forkætrede Kyrillos. Først efter et Par Aars Forløb
lykkedes det en kejserlig Kommissær at faa et Forlig i Stand;
Tilhængerne af de to Naturer ofrede Nestorios, tog Fordømmelsen

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Mar 10 00:58:25 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1908/0044.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free