- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 25 (1908) /
41

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - J. L. Heiberg: Lidt byzantinsk Theologi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Lidt byzantinsk Theologi

41

stand fra flere Sider; den stred for aabenbart mod den i
Chal-kedon vedtagne Lære om de to Naturer. Pave Martin I vovede
endog paa en Synode i Lateranet 649 at bandlyse alle dens
Tilhængere, uagtet et Edikt af 648 havde ophævet Herakleios’
Forordning og forbudt al Tale om en eller to Villier. Paven
maatte bøde for sin Opsætsighed med Livet, men efter 30 Aars
fortsat Kamp blev det paa Koncilet i Konstantinopel 680 i
Overensstemmelse med den romerske Kirkes Lære afgjort, at
Mono-theletismen var et afskyeligt Kætteri og kun Antagelsen af to
Villier orthodox og i Overensstemmelse med den i Chalkedon
fastslaaede Lære om de to Naturer. Saaledes var Spaltningen
gennemført til det yderste, og Tanken staar svimlende [overfor
Mysteriet: en som er to og to som er en — „skønt Gud og
Menneske, dog ikke to, men en,u „ikke ved Sammenblanding af
Substansen, men ved Personens Enhed" siger det saakaldte
athanasianske Symbol (Art. 32—34). „Dette er den almindelige
Kirkes Tro, og den, som ikke tro og urokkeligt antager den,
kan ikke frelses" tilføjer det samme Symbol (Art. 40) og den
danske Kirke med det.

Den chalkedonske Koncilbeslutning udtaler med en vis Ret,
at dens Lære om de to Naturer egenligt allerede ligger i det
nikæiske Symbols Udtalelse om Gud, der er blevet Menneske.
De 318 Fædre i Nikaia har naturligvis ikke anet, hvad de
saaede for en dogmatisk Dragesæd; men de dragne
Konsekvenser maatte komme, som de kom, saa snart man for Alvor
forsøgte at tænke sig noget ved den nikæiske Formel. Og
Konsekvenserne dømmer Udgangspunktet.

* *

*



Jeg nærer ingen Tvivl om, at disse dogmatiske Diskussioner
lader de fleste Mennesker nu til Dags, ogsaa kristne, aldeles
ligegyldige. Det beviser kun, hvor langt man er kommen bort
fra det, som historisk er Kristendommens Kerne og
ejendommelige Indsats, og hvor urimeligt det er at ville galvanisere de
afdøde Bekendelsesskrifter, dér havde deres Liv og Sjæl i disse
Spørgsmaal.

30. November 1907. J. L. HEIBERG.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 12:35:53 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1908/0047.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free