- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 25 (1908) /
81

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Léon Ehlers: Amagertørklæder og Huenakker

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

81 Amagertørklæder og Huenakker



Guldsmedearbejde end egentlig Broderi (Fig. 9). De
metalover-syede Huer virker ved første Blik maaske tunge og overlæssede,
Mønstrene synes til Tider saa stiliserede og indviklede, at
Helheden bliver en indfiltret Masse. Farverne, der før tydeligt
adskilte de enkelte Motiver, er afløste af brede Sølvflader, og
Ensartetheden i Metallet gør det vanskeligt at skelne Midtblomst fra
Krans, Blade fra Blomster. Men ved nærmere Undersøgelse
tegner hver Del sig gradvis frem og viser den mest raffinerede
Tegning og Smag — især i Guldhuerne. Her er i Metallet
opnaaet Reliefvirkninger, som
mangen Sølvsmed kunde høste
Lærdom af. De lavere liggende
Kamiller danner en mat
Metalbund for de større lysende
Flader af Blade og Blomster, der
sammen med Perler og
Pailletter skaber et Glimmer og
Lysspil af beundringsværdig
Skønhed. De bedste Arbej
der finder man, hvor Kantillen
og Pailletter er af mørkere
Guld og det øvrige Mønster i
let Sølvforgyldning. Disse Nakker er fuldendte i Tegning og
Teknik; her findes Baldyringer, som minder om Renaissancens
Glansperiode, Kompositioner, der røber en næsten fransk Smag
saa gennemsleben, som den kun træffes i Rococotidens
Lyoner-stoffer. Hvad Tøjerne besidder af Farveskønhed, har hine i
mesterlig Udførelse.

Om en historisk Stil er der ikke Tale, man kunde fristes til
at sige, at de har deres egen Stil. Den senere saa forfinede
Stilisering i Metal af Blomstermotiver har udviklet sig fra de ydre
faste Konturer, der efterhaanden dannede sig for de enkelte
Blomsters Vedkommende, Konturer, der dog først og fremmest
retter sig efter, hvad Metalsyningen tillader. Dette er ikke stort;
derfor genfinder vi de fra andre Landes Metalbroderier kendte Typer
og Former. Denne Udvikling kan følges i Nakkerne fra først til
sidst Det samme er for en Del Tilfældet med Stiliseringen i
Silke. Oprindelsen til denne kan søges i de vævede Ornamenter
fra de allerede omtalte Stumper af Silketøj. Tillige er der et vist

Tilskueren 1908 6

Fig. 9. Guldnakke c. 1850.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 12:35:53 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1908/0087.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free