- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 25 (1908) /
213

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Februar 1908 - J. A. Fridericia: En ny Fremstilling af Nytidens Verdenshistorie

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

213 En ny Fremstilling af Nytidens Verdenshistorie



Egoisme tilbage og lært dem Pligtfølelse og OfFerberedviJlighed.
Selvfølgelig, Talen er ikke alene om Statsmagten i Fyrsternes og
Dynastiernes Hænder, fuldt saa vel har den af Folkene, af deres Vilje og deres
Formaal baarne Statsmagt Synder paa sin Samvittighed i den nævnte
Retning. Mere og mere har dette vist sig ikke mindst i den nyeste
Tid, i Kampene i Europa og i Kampene uden for denne Verdensdel.
Allerede af den Grund er det tvivlsomt, om man ikke skal tale lidt
sagtere, end Schäfer gør, om Fremskridt i den offentlige Moral.

Og her kommer vi til et andet Punkt. Altid er Forf.s Hjerte mere
med i Nationernes Stræben efter Enhed og Magt end i deres Stræben
efter Frihed. Det er et Grundsyn, om hvis Berettigelse der saa at sige
ikke kan disputeres; hvor enhvers Sympati gaar hen, naar der skal
vælges mellem de to Tendenser, bliver altid et rent personligt
Spørgsmaal, paa hvilket Svaret bestemmes ved Livsanskuelse. Det er ogsaa ofte
uhyre vanskeligt at afgøre, hvilken Tendens der i historisk givne
Situationer har været den stærkeste hos den enkelte Nation; lidt for rask
synes dog Schäfers Tilslutning til Bismarcks berømte Paastand, at det
tyske Folk ikke 1813 kæmpede for indre politisk Frihed, men kun for
national Frigørelse fra Frankrigs Overherredømme. Men man kunde
maaske lettere blive enig om, at de enkelte Mænd, der vier deres Kraft
og Liv til den egentlige Frihedskamp, fortjener lige saa megen Agtelse
som de, der sigter mest mod deres Stats og Nations Enhed og Magt.
Og dernæst har det ganske vist altid været saa, at jo større Forstaaelse
af de reale Forhold, desto større Statsmænd og desto større Indflydelse
paa Magtens Omskiftelser, men alligevel bygger ofte disse Statsmænd
paa en forudgaaende Virken af dumdristige Entusiaster, der forbereder
deres Sejr og derved indirekte er medvirkende til Resultatet, hvad
enten de nu har lagt mere Vægt paa Friheden eller paa Enheden og
Magten. Derfor virker det noget usmageligt, naar Garibaldi affærdiges
som Idealet for „die Freischärler" i Europa, for hvem ogsaa mangen
tysk Sværmer faldt i Begejstring.

Ytringen virker tilmed saa mere underlig, som Tonen er en hel
anden, naar Talen er om tyske „Freischärler" fra 1809 som Schill og
hans Fæller, om hvem det hedder, at de altid vil blive fejrede som
tyske Helte, saa længe det tyske Folk vedbliver at være sig selv
bevidst. Det skal nu ingenlunde ganske i Almindelighed bebrejdes
Schäfer, at Tyskland og det tyske Folk spiller en større Rolle i hans
Værk end andre Stater og Folk. Det er helt naturligt, og tilmed er han
rosværdig fri for mange Overdrivelser,værdsætter paa rette Maade andre

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 12:35:53 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1908/0221.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free