- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 25 (1908) /
230

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Marts 1908 - Karl Madsen: Et Museumsbesøg i Frankfurt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

230

Et Museumsbesøg i Frankfurt

Evnen til at lade de Billeder, der nedførtes til yderst beskedne
Størrelsesforhold, virke som monumentale.

Et stort Billede af Palma Vecchio er sikkert en ny
Erhvervelse for Museet. Det er blændende pragtfuldt, ægte venetiansk
fra Venedigs store Tid, beslægtet med Giorgiones Billede i Louvre
og Tizians i Palazzo Borghese, om hvilket det minder i Motivet.
Thi det er to næsten nøgne Kvinder, som maaske godt kan
kaldes Venus og Helena, men dog sagtens blot er to af
Renæssancens Skønheder. Et dunkelt Landskab, rigt paa Mystik og Poesi,
danner Baggrunden for deres gyldent lysende Kroppe. Den ene
ligger udstrakt i Græsset, maaske er hendes hældende Hoved
ikke særlig heldigt anbragt paa Kroppen. Men den til højre
siddende Kvinde, til hvilken hun henvender sig, er fuldkommen
dejlig.

Stærkere end tidligere interesseres jeg af Correggios — meget
medtagne — Madonna. Ikke af hende selv, thi den fyldige Dame
med det lidt vamle Smil har netop det af Correggio, med hvilket
jeg vanskeligt forsoner mig helt. Men de to nøgne Drenge, der
er saa herligt levende i Bevægelserne, er badede i et nydeligt
Clairobscur og det duftige Landskab synes friskt af Daggryets
Dug.

Foruden af andre Forudsætninger er jo desværre vor Kritik
afhængig af Øjeblikkets Stemning og Modtagelighed. Rent
tilfældige Omstændigheder som Billedernes Plads, Belysning og
Omgivelser, afgør jo for en væsentlig Del de Indtryk, vi
modtager. Flere Billeder af det 17. Aarhundredes Nederlændere føler
jeg mig noget skuffet ved at gense. F. Eks. Vermeers
Matematiker ved Arbejdsbordet; Figuren forekommer mig ikke rigtig
levende, det røde Halstørklæde ved den blaa Frakke ikke af
nogen særlig lykkelig Virkning. Klarere end før indser jeg, at
Janssens’ hyggelige Interiørbillede, der har faaet en Hædersplads,
dog kun skyldes en ret svag Efterligner af Pieter til Hooch. Til
Gengæld synes Cuyps solfyldte og straalende lille Billede,
Landskaberne af van der Neer og af Ruisdael — ikke mindst det lille
Vinterbillede med Lygtepælen — og mange andre hollandske
Malerier mig fuldt saa skønne, som de stod for min Erindring.

Jeg huskede godt Jan Steens vittige Billede af den overgivne
Fyr, som søger at drage den surmulende Værtshuspige ned paa
sit Skød, af Guldmagerens stakkels Kone, der græder bitre Taarer

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Mar 10 00:58:25 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1908/0240.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free