- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 25 (1908) /
269

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Marts 1908 - Ove Jørgensen: Lorenzo Lotto

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Lorenzo Lotto

269

kantede Ansigt, der prydes af krøllede, uklippede Whiskers og
Oberstmoustache, er anbragt skævt over den optrukne Skulder
og minder mest af alt om Kranach. De stikkende Øjne stirrer
ufravendt paa Beskueren og tilvejebringer saaledes det stærke
Sammenspil med Publikum, der i stigende Grad behersker
Lottos Kunst, hvis nervøse Bevægelighed sjældent kan blive
inden for Rammen. Denne livlige Ageren, der kontrasterer saa
stærkt med Tizian, kan ikke forklares som en Rest af
Quattro-centoets barnlige eller barnagtige Glæde ved det anekdotiske.
Lotto bevarer den til sine seneste Dage, men for hvert Billede
bliver den mere raffineret og sensitiv. Hvad der her er grelt og
grotesk, virker senere som et ganske nordisk Skarpsyn for den
intime Følelses ydre Udslag. Karakteriseringen af de gamle og
Barnet har forsætlig søgt at understrege Lottos udpræget
humoristiske Sans, der er et fremtrædende Træk i hans
Kunstnerfysiognomi. Vi ved, at Lotto hele sit Liv har været religiøs indtil
Pietisme, men det har aabenbart været en lys Religion, aandelig
beslægtet med den, vi finder hos sydvesttyske Malere. Den
sprælske Uro paa Lottos Kirkebilleder virker som en hellig
Cirkus, hvor Klovnerne dominerer. Ganske vist er det paa
arkaiske Billeder svært at skelne ufrivillig Komik fra tilsigtet, men
den udviklede Lotto er lige saa rig paa komiske Effekter
(Hovedværker: S. Lucia i Jesi og S. Antonino i Venedig). Denne
Komik er ikke blasfemisk, men katolsk. Hvis man ikke kan le,
medens Jesus tager Afsked med Maria, som den fromme Lotto
gør det paa et kostbart Billede i Berlin, kommer man aldrig til
at forstaa katolsk Kunst.

Alle Lottos Fortrin findes in Nuce i dette Billede, men sin
fulde Højde naar han i det friske og moderne Landskab, hvis
maleriske Stil over de tegnede Figurer virker som en helt anden
Verden. Ved dristig Overskæring vinder han et storslaaet enkelt
Motiv og skaaner os for de traditionelle, med interessante Detaljer
overfyldte Udsigter. Himlen har ikke det rolige Aftenskær, der
er et staaende Inventar i Bellinis Atelier, men friske, levende
Skyer. De forrevne og forblæste Grene staar frit i Luften og
Løvmasserne er helt malerisk behandlede. De to
Brændehuggeres illuderende Bevægelse er givet med et Par markerende
Strøg og har intet af Hovedfigurernes Manierisme. Landskabet
h§r smukke, kraftige Linier, men ingen Konturer og viser en

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:47:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1908/0279.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free