- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 25 (1908) /
289

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Marts 1908 - Johannes V. Jensen: Bruno Liljefors

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Bruno Liljefors

289

Det er en Vandreudstilling, man her har Lejlighed til at se;
sidst var den i Berlin, hvor den vakte stor og hæderfuld
Opmærksomhed. Om Liljefors’ overordentlige Rang som Kunstner
og om hans Verdensry behøver der jo ikke at tales; jeg er
heller ikke Kritiker af Faget; det er kun fordi Bruno Liljefors som
Kulturfænomen i det hele taget forekommer mig at være et Led
i den moderne Friluftsbevægelse, at jeg føjer min Beundring til
Kendernes. Ingen Kunstner er saa svensk som Bruno Liljefors,
og Sverig, det er netop et Friluftsland.

Der hænger 32 Lærreder i Malmø, næsten alle signeret 1907,
altsaa Kunstnerens seneste Arbejder. Det er ikke nogen fuldgyldig
Repræsentation for Liljefors, men der findes nogle af hans
ypperste Ting derimellem, saaledes en Andefamilje eller Spoven, to
Billeder, der viser hele Dybden af hans Følelse for Dyr og
Ligevægten deri, sammen med hans mærkeligt oprindelige Sans for
Landskab.

Man falder i Forundriag over, at denne Opfattelse af Naturen,
der fremfor alt synes ligetil, der giver hvad der er, at den for
kun en Snes Aar siden, da Liljetbrs fremkom med den, skal
have virket saa revolutionært. Men det lader sig forstaa, naar
man betænker, at Forskellen mellem Gammelt og Nyt, mellem
en tidligere gennemgribende Spiritualisme og vor egen
videnskabelige Livstilegnelse, netop bundede i Forholdet til Virkeligheden,
der før overalt var forbudt og nu tilegnes igen overalt. Liljefors’
Kunst er da i Slægt med det store naturvidenskabelige
Gennembrud, der med alle Faser har sit Krystallisationspunkt i den
darwinske Aand. Ogsaa Liljefors begynder som Jæger. Og han
stammer fra Bønder. Der er hos ham det samme lægende
Tilbageslag til det Jordiske, til det aldeles ikke Festlige men i
Længden Bærende, som jo ogsaa udmærker den engelske Friluftsmand
og Seer, der havde den tilsyneladende barbariske Smag at føre
Mennesket ned fra Familjeskabet med Gud og tilbage til
Dyreriget.

Liljefors gaar paa første Haand til Naturen, med sine Fædres
Øjne, med ingen anden Avtoritet end sit Hjærte, ligesom Darwin,
og det er den store Kunst. Den falder ikke „af sig selv", det er
tungere at tilegne sig, hvad man ser, end hvad man af meget
vægtige Grunde, Folks almindelige Mening, tror at burde se.
Andre Veje er kortere og lettere at befærde, fordi de mange har

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 18:23:17 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1908/0299.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free