- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 25 (1908) /
320

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - April 1908 - Joakim Skovgaard: Erindringer om P. C. Skovgaard

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

320

Erindringer om P. C. Skovgaard

været ham en glæde
at hjælpe. Hun
teg-nedeogmaledeaqua-rel selv, og
broderede saa godt, at man
skal søge hendes lige.
Hendes hovedværk
er den
kakkelovnsskærm, som Høyens
fik i
sølvbryllupsgave. Den
forestiller et vinterlandskab
med en bort
omkring. Trods
landskabets store
naturalisme, virker det
overordentlig
hold-ningsfuldt og er
mesterligt komponeret,
med bondegaarden i mellemgrunden, børnene med slæden og
køerne i forgrunden under de dejlige asketræer, som med deres
tykke kviste egnede sig saa godt til canevasbroderi,
baggrunds-skoven under vinterhimlen, og saa den tyste stemning over den
bløde sne. Det er syet paa meget fint kanevas, og Moders
taal-mod blev sat paa en haard prøve; hun maatte tit pille op,
navnlig kneb det med tonerne i graavejrsluften og baggrundsskoven.
Men man skal vist langt tilbage i tid for at finde et saa dejligt
broderi, og da bliver det af anden art. Stativet er sikkert ogsaa
efter Faders tegning; han har jo i det hele virket paa mangfoldig
vis, f. eks. sammen med Lundbye dekoreret en stue, som nu er
kopieret i kunstindustrimuseet, hvor de ægte døre og dørstykker
er anbragte. Ogsaa et lysthus har han tegnet, hvor især det runde
bord var saare fornøjeligt; fire siddende tigre (udsavede af tykke
brædder, ferniserede og konturmalede) bar pladen.

Da Fader i 1854 første gang var i Italien sammen med
moder, brugte han mest tiden til at studere gallerierne, og fik
derfor ikke malt saa meget. Men hans samliv med de gamle
mesterværker satte frugt i hans kunst, som blev mere storstilet.
Navnlig i nogle dørstykker mener jeg at kunne se paavirkning

P. C. Skovgaard: Landskab. Pen (Kobberstiksamlingen).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 12:35:53 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1908/0332.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free