- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 25 (1908) /
340

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - April 1908 - Rudolph Bergh: Om Mode og Reklame, særlig i Kunst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

340

Om Mode og Reklame, særlig i Kunst 340

Strømning og Mode. At enhver Tid har sin Strømning, er en
Selvfølge, og Strømningen er noget naturligt, medens Moderne
er kunstigt frembragte. At der f. Eks. i Litteraturen oven paa en
hyperromantisk Periode følger en stærk naturalistisk Retning
eller omvendt, ligger ganske naturligt deri, at det samtidig føles
af forskellige Aanders kunstneriske Instinkter, at Tiden trænger
til Fornyelse; ved deres parallele Arbejde frembringes den nye
Strømning. Moderne derimod bringes ikke i Stand af de
producerende Aander selv — naar da ikke det sjældne Tilfælde er
realiseret, at Kunstneren tillige er en ganske dreven
Forretningsmand — men af underordnede Individer: Impresario’er, Agenter,
Forlæggere, Journalister o. s. v., kort sagt: af Kunstens Skræddere.

Desværre: Enhver, som i længere Tid har iagttaget
Bevægelsernes Forskydning i en eller anden Kunst, maa til fuldeste
Maal have erkendt, at det paa dette alvorlige, hellige Omraade,
hvor det drejer sig om Kulturens højeste og fineste Blomst, ikke
er anderledes fat, end hvor Talen er om de fladeste
Toilette-spørgsmaal o. desl. Han har set, hvorledes Menneskenes Mængde
ogsaa i Kunstsager som en Flok Faar løber efter en ofte af
ganske ukyndige given Parole.

Hos det tænkende Menneske, som ser ind i disse Forhold,
maa uvilkaarlig det Spørgsmaal opstaa: ved hvilke Faktorer
ledes og bestemmes Moderne i Kunst? Men det er for den ikke
helt indviede lettere at stille Spørgsmaalet end at naa til dets
Løsning; thi for det første er Sagen ikke enkel, men af temmelig
indviklet Natur, og for det andet foregaar meget, som her har
Betydning, i al Hemmelighed; mangt og meget skyr Dagens
Lys, og man erfarer kun sjælden, tilfældig om Eksistensen af
sligt. Det vilde være yderst ønskeligt, om saadanne, som have
paalidelige Materiale m. H. t. til slige lyssky Sager og andet
herhenhørende, vilde meddele Offentligheden det i videste
Udstrækning. Jeg selv kan blot fortælle et og andet fragmentarisk paa
et Omraade, hvor jeg nu og da har set bag Kulisserne: paa det
musikalske.

Lad os se paa en af de allerpopulæreste Musikgenrer: Sange
for en enkelt Stemme med Klaverakkompagnement. Hvad har
man paa dette Gebet ikke oplevet for Moder i de sidste 20—25
Aar! Over hele Tyskland og endda ud over Tysklands Grænser
havde man for 10—15 Aar siden en Bungert-Mode — Hvem

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Mar 10 00:58:25 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1908/0352.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free