- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 25 (1908) /
343

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - April 1908 - Rudolph Bergh: Om Mode og Reklame, særlig i Kunst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Om Mode og Reklame, særlig i Kunst

343

derpaa havde udviklet sig til Efterfølger af Brahms, slog han
pludselig en stor Saltomortale: gik fra den klassiske Lejr med
flyvende Faner over til de „Nytyske", blev Lisztianer, skrev
ikke mere Symfonier og Kammermusik, men symfoniske
Digtninger, og vidste efter Renegaters sædvanlige Art ikke nok
nedsættende Ord at sige om sine tidligere Idealer; ogsaa heri fulgte
han den nytyske Parole. Modtaget med Entusiasme havde han
nu hele det nytyske Parti i Ryggen, og saaledes støttet blev han
hurtig den ypperste Modekomponist; idet han nu ikke mere
gik af Vejen for nogen sensationel Usmagelighed og udfoldede
sin utvivlsomme Instrumentationsbegavelse i Programmusikkens
Tjeneste, blev han hurtig og er endnu den store Mand, skønt
hans Musik Aar for Aar bliver fadere, indholdsløsere,
uudholdeligere.

At overhovedet Programmusikken er bleven vor Tids
Modemusik i større Stil, er slet ikke underligt. For det første gives
der den store Mængde af de musikalsk „Fattige i Aanden" i let
forstaaelige Ord programmatiske Holdepunkter, ved hvilke de
bilder sig ind at blive i Stand til at forstaa Musikken, medens
de over for den absolutte Musik kun have rent musikalske
Temaer og Motiver at holde sig til. Men tillige opnaas ved
Programmerne, at det bliver saa let for Pressen, denne uhyre
Magtfaktor i vor Tid, at gøre Sensation. Med Programmusikken har
saa at sige den journalistiske Æra i Musikken taget sin
Begyndelse; gennem den er det blevet en let Sag for Journalisterne at
føre det store Ord i musikalske Sager. Tidligere var det en langt
vanskeligere Sag at skrive om Musik saaledes, at man’ kunde
fange det store Publikums Øre; men med den haandgribelige
Tilkendegivelse af, at Musikken fremstiller det eller det Eventyr,
den eller den Roman, er der givet Journalisterne et ypperligt
Stof i Hænderne, ved Hjælp af hvilket de kan skrive løs og
vække det sensationslystne Publikums Interesse. Og med dette
Pressens Herredømme aabnedes naturligvis Døren for hele
Amerikanismen. Nu bredte Reklame- og Sensationsvæsenet sig
som aldrig tilforn, og de mindre fine Elementer, som ikke skyr
disse Midler og som forstaar at bruge dem, begyndte naturligvis
at benytte dem i videste Omfang. Overhovedet: ved Pressens
uhyre Trommeslageri og Iver for at bringe sensationelle
Begavelser frem, kan man nu iagttage et ejendommeligt Fænomen:

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Mar 10 00:58:25 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1908/0355.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free