- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 25 (1908) /
349

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - April 1908 - Karl Madsen: Den engelske Udstilling

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Den engelske Udstilling

349

skabsmaler er Gainsborough glimrende repræsenteret ved den
festligt dekorative „Idyl", — hvor Køerne rigtignok ikke er saa
godt malte, som de er anbragte, — og ved det endnu friskere
og mærkeligere Billede af „Høstvognen" med den udmærkede
Rytme i Hestekroppene og med den fuldendt mesterlige
Behandling af Staffagen, hvor efter Traditionen to af Kunstnerens Døtre
optræder som Bønderpiger. Gainsboroughs Portrætter paa
Udstillingen er jo i sig selv daarlige. Ved første Øjekast var jeg
mindre indtaget i den sminkede Danserinde med de blaa Baand
paa den hvide Kjole, end da hun 1900 viste sig i Paris, det er
alligevel et tindrende livfuldt og ypperligt Billede; kun
misklæder det aabenbart — ligesom mange af Udstillingens Billeder —
af den tørt og skarpt lysegrønne Væg, paa hvilken det er
ophængt Vægfarven lader ogsaa den noget voksdugsgule Tone i
Brystbilledet af Miss Sparrow fange Opmærksomheden fuldt saa
stærkt som Udtrykkets fine Livfuldhed. Der er god
Karakteristik i Portrættet af den næppe højtbegavede Hertug af Rutland,
der er ved Siden af paafaldende Mangler notable Egenskaber i
det pompøst dekorative Rytterportræt af Generalen. Men ingen
af alle disse Billeder er dog i Stand til at begrunde Berettigelsen
af at sætte Gainsborough i Rang med Reynolds. I London har
flere af os forelsket os fuldt saa meget i den første som i den
sidste. Reynolds har langt større Kunnen og Viden, Gainsborough
er dog nok den største Naturbegavelse. Men der er ikke Grund
til her at genoptage et gammelt Stridsspørgsmaal; paa sit
Dødsleje sagde Gainsborough til Reynolds: „We are all going to
Heaven, and Vandyck is of the company."

Tydeligt nok har van Dyck været Stamfaderen og et af de
hyppigst raadspurgte Forbilleder for det 18de Aarh.s engelske
Portrætkunst. Den har søgt at naa ham baade i stilfuld Elegance
og i teknisk Mesterskab, og det er lykkedes for den. Reynolds
har sikkert malt Portrættet af Baron Mulgrave med det
spørgende Blik i de mørke Øjne under Ihukommelse af van Dyck;
mærkelig — og ikke van Dycksk — er Billedets sølvagtige
Toner, der fører Tanken hen paa et blødt Maanelys. Men Reynolds
har ogsaa raadført sig med mange andre af de gamle Mestre,
hans solide Mesterskab, hans sikre Herredømme over Virkningen
af Linier og Farver er baseret paa et indtrængende Studium af
Klassikerne, især af de store Kolorister: Venetianerne, som han

Tilskueren 1906 24

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Mar 10 00:58:25 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1908/0361.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free