- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 25 (1908) /
420

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Maj 1908 - Vilhelm Wanscher: Ordningen af den danske Malerisamling i Kunstmuseet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

420

Ordningen af den danske Malerisamling i Kunstmuseet 420

studieagtige Billede af Hestene paa Stranden) direkte
Naturefterligninger — altsaa om Kyhns og Skovgaards, Marstrand og
Krøyers Billeder taaler at hænge højt. Flere af Skovgaards
Landskaber virker prægtigt, hvor de saa hænger, fordi der er
taget saa stort paa det hele; saaledes navnlig det dejlige
Landskab fra Dyrehaven med de lysende Skyer. Men nu et Billede
som Marstrands „Frieriet" — Søofficerens Besøg i den unge
Piges Familie! Eller Kirkefærden paa Siljan Søen! Dem maa
man kunne se uden Anstrengelse, de taaler ikke at blive til
Skilderier, hvis Tilstedeværelse man kender, men som man
forøvrigt ikke bekymrer sig om. De er vel ikke særlig værdifulde
i malerisk Henseende saaledes som Marstrands Skitser, men
paa den anden Side er der en saadan Fylde i alt, hvad
Marstrand lavede, ogsaa i disse Billeder, at man netop maa have
Lejlighed til at se paa det plastiske i hans Figurer for at
vurdere hans store Evner.

Det har altid været den danske Malerkunsts Dyd eller Fejl,
at den var lidet billedmæssig, lidet egnet til at hænge paa en
Væg. Dette gælder mindst om den Eckersbergske Skoles Billeder
og om Studierne, derimod i høj Grad om de noget tunge og
umaleriske større Billeder, eller om de mange brogede, mindre
Billeder. Selv om man foretog en saadan Inddeling i populær
Kunst og egentlig Billedkunst, at man derved befriede den sidste
Del af Samlingen, som skal vise den danske Malerkunsts
artistiske Udvikling, for mange af de i Tidernes Løb indkøbte
Arbejder, der svarede til Gennemsnitsdannelsens Smag, men nu er
forældede ogsaa i denne Henseende, vil det dog være besværligt
at bøde paa de almindelige Skavanker. Man kan ikke nægte, at
Marstrands Billede af den store Nadvere er sort i Farven, at
Skovgaards Billede fra Hornbæk Plantage eller Købkes
Capribillede og Constantin Hansens „Ægirs Gæstebud" mangler
Sandhed eller Harmoni i Farven, og at enkelte af Carl Blochs
Billeder, f. Eks. Fiskeren i Sorrent eller det lille Landskab fra
Hornbæk og Pigen der kysser en Rose er ligefrem uskønne.
Mange af Billederne fra den ældre Tid var heller ikke beregnede
paa at skulle ses i lyse Rum, ja egentlig ikke til at ses som
Billeder; Kyhns og Rumps Ideal var jo at gengive den danske
Natur i dens Alvor, ikke at præstere egentlig Malerkunst. Derfor
tager disse tungt gennemførte Arbejder sig ikke ud i en blandet

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Mar 10 00:58:25 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1908/0434.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free