- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 25 (1908) /
452

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Maj 1908 - Ove Jørgensen: Skuespil og Ballet paa det kgl. Teater

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

452

Skuespil og Ballet paa det kgl. Teater

Staten af Hensyn til Skuespillet kan unddrage sig den Forpligtelse at
opretholde en dramatisk Musikscene, der saavidt muligt holdes
udenfor Forretningslivets Smarthed. Dobbelt besynderligt virker
Direktionens Stilling overfor Operaen, naar man ser tilbage paa de Sejre,
netop denne Kunstart og dens fortrinlige paa Teatret selv uddannede
Personale har vundet i den nu afsluttede Periode til Trods for det
indskrænkede Antal af Spilleaftener, der har været den indrømmet, og
til Trods for de Vanskeligheder, Hensynet til lukrative Gæstepil
bereder Repertoirets sunde Udvikling.

Men skønt Teatret næsten betragter Operaen som en Gøgeunge,
der breder sig paa de legitime Arvingers Bekostning, mener det sig
foreløbig af økonomiske Hensyn forpligtet til at kæle for den
„internationale" Kunst, fordi det formentlig er den alene, der kan tænde de
røde Lygter, hvis flatterende Skær end ikke den sublimeste
Scenekunst i Længden kan undvære. De Beregninger, der i Operaen ser
den eneste mulige økonomiske Basis for Kunstarternes fortsatte
Samvirken, er imidlertid blevet indgaaende kritiseret blandt andet af
Professor William Scharling, og fra Teatrets Side er der i denne Sæson
med anerkendelsesværdig Loyalitet præsteret Bevis for, at ogsaa
Skuespillet sidder inde med magnetiske Kræfter. For faa Aar siden spillede
den gyldne Komik i Jeppe paa Bjerget for gabende tomme Bænke,
medens denne Forestilling nu hører til Teatrets mest efterstræbte
Festaftener. Det samme gælder andre Holbergopførelser, og den
raffineret delikate Sammensætning „Kvinder—Skærmydsler—Harlekins
Millioner" virker lige saa lokkende som smeltende Tenortoner. Ja,
for nylig har Sommernatsdrømmen i en skrækindjagende Udførelse
fyldt Huset Aften paa Aften, og selv Forestillinger, der var saa langt
fra det fuldkomne som Macbeth og Johann Ulfstjerna, er blevet
modtaget med megen Paaskønnelse. Det er jo netop det mest iøjnefaldende
og det glædeligste Resultat af Einar Christiansens Direktorat, at det
er lykkedes ham atter at skaffe Skuespillet, hvad det en Tid lang helt
syntes at have mistet — et Publikum. Selv om man altsaa indrømmer,
at en særlig for det reciterende Drama beregnet Scene vilde være
meget ønskelig — forudsat naturligvis, at Skuespillet kan isoleres,
uden at de andre Kunstarter trues, synes der ikke at være Grund til
at se med Pessimisme paa Fremtiden, fordi der endnu i nogle Aar
skal arbejdes i den overfyldte Teaterbygning. At der selv under de
bestaaende Forhold kan præsteres forsvarligt kunstnerisk Arbejde i
alle Kunstarter, har Direktionen garanteret ved, trods Regeringens

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Mar 10 00:58:25 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1908/0466.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free