- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 25 (1908) /
497

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juni 1908 - A. C. Larsen: Jesus og Kristus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Jesus og Kristus

497

rørt af Eros, og som derfor er ude af Stand til at dømme om
erotiske Anliggender.

Men hvad forstaas der saa ved positiv Kristendom? Den ny
Forening har allerede pillet og rørt ved saa mange Ting, der
tidligere blev ansete for hellige og uangribelige, at mange Kristne
rundt om i Landet er blevne urolige og ængstelig spørger: hvad
betyder dog alt dette? hvilket er det Positive, som bliver tilbage
efter Rensningsprocessen? Dr. Edv. Lehmann, som har stiftet
den ny Forening, har i det Foredrag, hvormed han aabnede dens
Tilværelse, forklaret, at „positiv Religion bestaar i dette, at den
er et frelsende Livsforhold, og at positiv Kristendom er dette,
at man finder denne Frelse i Kristus." (S. 17). Forklaringen kan
umulig fyldestgøre de Ortodokse; dertil er den for almindelig,
ja saa almindelig, at den kan underskrives ikke blot af
Lutheranere, men ogsaa af Katoliker, Reformerte og mangehaande
Slags Kættere. Med stigende Forbavselse har man senere set Dr.
Edv. Lehmann skrive en Bog om „Præstevalg og
Præstedannelse", hvori han i en Fart ordner Folkekirkens Anliggender,
uden at han synes at have betænkt, at vor Folkekirke er
evangelisk-luthersk, og at den derfor slet ikke kan opbygges paa det
af ham angivne frisindede Grundlag, med mindre dens Dogmer
og Ritualer først er blevne ændrede ved en grundig Reformation,
og til en saadan synes der endnu at være lange Udsigter.

Men hans Forklaring tilfredsstiller heller ikke den fri
Forskning; dertil er den ikke frisindet nok. Ganske vist vogter han
sig med stor Forsigtighed for at indlade sig paa nøjagtige
Bestemmelser af, hvad han egentlig mener; men skønt han ikke
siger det med rene Ord, kan der, navnlig naar man paaagter, at
han i sin lille Bog en enkelt Gang ombytter „Kristus" med
Jesus", ikke være den mindste Tvivl om, at han betragter det
som givet, at Jesus fra Nasaret og Kristus er den selvsamme
Person. Men dette er en historisk Paastand, der, inden den
antages, først maa bevises ad historisk Vej, og dette er det store
Grundspørgsmaal, hvorom alle de andre Spørgsmaal samler sig.

Dr. Edv. Lehmann efterligner paa dette Punkt nøjagtig de store
Reformatorer fra det 16. Aarhundrede. Ogsaa disse indskærpede
atter og atter Nødvendigheden af den fri Forskning; men de
forlangte tillige, at Enhver ubeset skulde anerkende de Dogmer
og historiske Paastande, hvorom Kirken havde samlet sig i de

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Mar 10 00:58:25 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1908/0513.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free