- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 25 (1908) /
515

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juni 1908 - A. C. Larsen: Jesus og Kristus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Jesus og Kristus

515

til Nadveren. Og hvor kan en slig Voldsomhed forenes med,
at han drog Mennesker til sig ved at erklære sig selv for
sagtmodig og ydmyg af Hjertet. (Matth. 11,29)? Mangler der i
Evangelierne udfyldende og forklarende Mellembestemmelser, som
vilde kaste et andet Lys over hans Færd? Maaske, men da jeg
ikke kender dem, maa jeg holde mig til de Fortællinger, vi har,
og af dem lærer jeg, at han ingenlunde, som man plejer at sige,
altid var mild og blid og sagtmodig. Der var en anden Side i
hans Karakter, en Voldsomhed og heftig Vrede, som man ikke
har Lov til at kaste et Slør over. Kirkens Historie fortæller om
Adskillige, som ogsaa i dette Stykke har taget ham til Forbillede.
Eksempelvis skal jeg nævne Hieronymus Savonarola i Florents
og Søren Kierkegaard i København. Disse Mænd har i den
Anledning maattet høre ilde baade af Samtiden og Eftertiden, og
Kritikken over dem er navnlig vældet frem fra ortodokse Lejre.
Det er en Selvfølge, at i al Fald saadanne Kritikere umulig kan
forarges, naar de paa deres Vej træffer Mennesker, der sætter
saa megen Pris paa gennemført Selvbeherskelse, at de aabenlyst
bekender, at, hvor megen Ærbødighed de end nærer for Jesus,
og hvor stor en Tak de end ellers er ham skyldige, saa er der dog
de Ting, hvori de for Samvittighedens Skyld ikke tør følge ham efter.

Paa Grundlag af hele denne Udvikling maa jeg da hævde,
at der ikke gives nogen Betydning af Begrebet Kristus, hvori
dette ubetinget har sin Anvendelse paa Jesus af Nasaret.
Allerede for adskillige Aar siden har jeg derfor foreslaaet, at vi,
saafremt vi bruger Navnet Kristus om den højeste Idealitet, der
foresvæver os i vore bedste Øjeblikke, sætter et grundigt Skel
mellem Kristus og Jesus. Et er Idealet og et Andet den Mand,
der, hvad enten han nu personlig har været saaledes, som
Evangelierne skildrer ham, eller anderledes, faktisk er bleven den, i
hvis Navn Idealet er straalet ind i Bevidstheden hos alle dem,
der er fødte og opdragne i Kristenheden. Dette Forslag skal jeg
ikke blive træt af atter og atter at fremsætte.

Forslaget er for øvrigt ældgammelt. Det blev — naturligvis
under den Tids fantastiske Former — første Gang gjort af en
Kætter ved Navn Kerint, der var samtidig med Apostelen
Johannes. Man fortæller, at, da Johannes en Gang i Efesus gik
ned til Stranden for at tage et Bad, saa’ han, at Kerint opholdt
sig i Badehuset, og at han saa øjeblikkelig skyndte sig bort

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Mar 10 00:58:25 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1908/0531.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free