- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 25 (1908) /
519

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juni 1908 - A. C. Larsen: Jesus og Kristus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Jesus og Kristus

519

have gennemkritiseret Jesus, alligevel som religiøs Person maa
og bør bøje sig for de evangeliske Beretninger. Dette er
selvfølgelig en psykologisk Umulighed; man kan ikke dele sig selv
i to Personer, der hver især tænker og føler paa sin Maade.

Nej, lad os gøre Skridtet helt ud og erklære, at for os
Nutidsmennesker er Bibelen, foruden hvad den ellers er, en
Eventyrbog, den mærkeligste, som gives, et Digterværk, som rager op
over alle andre! Der er dem, som med Eventyr kun forbinder
Forestillinger om det Urimelige, og som stiller „Digt" sammen
med „forbandet Løgn". Men vi véd jo alle, at dette er en
Misforstaaelse, at der er Eventyr og Digte, som paavirker Sindet
mer end mange Prædikener. Tag f. Eks. H. C. Andersens
Eventyr „Skyggen"! Det indeholder en dyb Sandhed, der lister sig
ind i mig, naar jeg tager det som et Eventyr, hvorimod hele
Virkningen gaar sporløst tabt, hvis jeg skal fordybe mig i
videnskabelige Overvejelser over, hvorvidt en Skygge kan rive sig
løs fra Legemet og vandre om paa egen Haand, og med
saadanne Overvejelser har adskillige teologiske Undersøgelser en
umiskendelig Lighed. For den, der er modnet under kritiske Studier,
kommer omsider det Øjeblik, da han læser Evangelierne med
den samme Umiddelbarhed, hvormed han læser Shakespeares
Dramaer eller beskuer Rafaels Madonna. Kaifas, Pilatus og
Judas, Lazarus, Maria og Martha, Peter, Johannes og Nikodemus,
og midt iblandt dem alle Jesu af Nasarets vældige Skikkelse
stiger frem for hans indre Øje som evige Typer, der anslaar
beslægtede Strenge i hans Sjæl, og hvis han er et alvorligt,
religiøst og sædeligt Menneske, bliver Læsningen til Opbyggelse
for det Bedste, som findes i ham.

Tro ikke dem, som paastaar, at et Forbillede kun har
Betydning, saafremt det forud for os er naaet til fuld historisk
Virkelighed! Naturligvis er vore Forestillinger om det Forbilledlige
betingede af historiske Forudsætninger, og vi bør ikke glemme
at takke dem, som gik forud for os; men at takke er noget helt
Andet end at tilbede. Og naturligvis er det Virkeliggørelse,
hvorpaa det kommer an; men den Virkelighed, hvorom der spørges,
er vor egen. Det Afgørende er ikke, at vi anser Jesus for Kristus,
men at vi af al Magt arbejder paa, at Idealet tager Bolig i os,
vokser og vinder Kraft, saa at det mere og mere bliver Kød af
vort Kød og Blod af vort Blod. A. C. Larsen

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Mar 10 00:58:25 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1908/0535.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free